כתב אישום על תיאום מחירים נגד חברות מדי מים ועורכי דין

רשות ההגבלים מאשימה את החברות ו-21 נושאי משרה בכירים בהן כי תיאמו בשנים האחרונות הצעות למכרזים שנערכו ע"י רשויות מקומיות ותאגידי מים

רשות ההגבלים העסקיים, בראשות דייויד גילה, הגישה אתמול (ג') לבית המשפט המחוזי בירושלים, כתב אישום נגד 6 חברות מדי מים ו-21 נושאי משרה בכירים בהן, בגין עבירות של הסדרים כובלים ושל קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות.

לפי כתב האישום, בשנים האחרונות החברות - ארד בע"מ, ארם שירותי מים (שבבעלות ארד), מדי ורד, רימונים, גת מדי מים, ומד תקין - תיאמו באופן שיטתי את ההצעות, אותן הגישו למכרזים, שנערכו על-ידי רשויות מקומיות ותאגידי מים.

כתב האישום כולל גם אישום בביצוע עבירה של סיוע להסדר כובל כנגד שני עורכי דין - מיכאל עצמון, שייצג את מדי ורד, ואריאל ג'רבי, שייצג את רימונים. לפי כתב האישום, עורכי הדין ניסחו את ההסכמות, ואף החזיקו בידם ערבויות בסכום של 150 אלף שקל, כדי להבטיח את ביצועם של הסדרי תיאום המכרז.

בין נושאי המשרה הנאשמים נמצאים מנכ"לי החברות הנאשמות: גבי ינקוביץ', מנכ"ל ארד; אבי בן דרור, מנכ"ל ארם; איציק ג'רבי, מנכ"ל רימונים; דניאל בן-עזרא, מנכ"ל גת מדי מים; יעקב צויגנבוים, לשעבר מנכ"ל מדי ורד; רועי פייגין, מנכ"ל מד תקין; וכן נגד שלומית אור, ששימשה כמנהלת מד תקין.

תחרות מדומה

כתב האישום מפרט כ-20 מכרזים שונים לרכישה, שיפוץ והסבה של מדי מים, שנערכו על-ידי רשויות מקומיות ותאגידי מים, שבהם תיאמו הנאשמות את הצעותיהן. לטענת רשות ההגבלים העסקיים, מהלכי התיאום בין החברות כללו מצגים כוזבים בפני העיריות ותאגידי המים, כאילו מתקיימת ביניהן תחרות, כאשר בפועל סוכם בין החברות, עוד בטרם המכרז, מי תהיה החברה שתגיש את ההצעה הזוכה. עוד נטען בכתב האישום, כי החברות אף תיאמו ביניהן את העלאת המחירים בשוק, כך שהמחירים, בהם רוכשות הרשויות המקומיות את מדי המים, יהיו גבוהים יותר.

כתב האישום מתאר פגישה בינואר 2004, בה השתתפו מנכ"לי החברות ומנהליהן, בן דרור, צויגנבוים, ג'רבי ואור וכן גבריאל אלטמן, שהיה מנהל מדי ורד, ומשה רז, ששימש כמנהל המכירות של חברת ארם. בפגישה סוכם, כך נטען, כי החברות לא יתחרו ביניהן במשך שנתיים במקומות בהם אחת מהן כבר פועלת.

בנוסף להסכמות אלה, נטען כי הצדדים הגיעו להסכמות נוספות, ובהן: קביעת מנגנון הכרעה משותף לכל הצדדים, אם אחת החברות תיאלץ להפסיק את עבודתה במקום מסוים; החרמה משותפת של הסדר עם לקוחות, שאינם עומדים בהתחייבויותיהם הכספיות כלפי צד להסדר; הסכמה כי ההסדרים ינוצלו להעלאת מחירים, או לכל הפחות לשימורם ברמה בה היו בעת שבוצע ההסדר. עוד נטען כי בפגישה סוכם כי אם חברה תחרוג מההסכמות, היא תיענש על-ידי החברות האחרות.

תיאומים שיטתיים

לפי כתב האישום, חברות ארד וארם גם לא קיימו חברות אלו את התנאים שהושתו עליהן במסגרת המיזוג ביניהן ב-2001, תנאים שתוקנו ב-2005. עקב היקפם הכספי של התיאומים והשיטתיות, בה הם נעשו, כללה הרשות להגבלים עסקיים בכתב האישום עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות מן העיריות ותאגידי המים.

ההחלטה על הגשת כתב האישום התקבלה בעקבות חקירה מקיפה, שניהלה מחלקת החקירות של רשות ההגבלים העסקיים, ולאחר קיומם של שימועים, במסגרתם הועלו טיעוניהם של הנאשמים.

כתב האישום הוגש על-ידי עו"ד אסף מוזס, ראש צוות במחלקה המשפטית ברשות ההגבלים ועל-ידי עו"ד אבי גרוסמן, מהמחלקה המשפטית ברשות.