מיוחד: עשרת המפסידים הגדולים של השנה בוול סטריט

מה היו המבוכות, ההונאות והקריסות, ומי יצאו טיפשים בבורסה האמריקנית ב-2011

וורן באפט אמר פעם, לפי האגדה לפחות, ש"אתה מגלה מי שוחה בעירום כשמפלס המים יורד". כשאנחנו מסיימים את 2011, נוכל לקבוע בביטחון שזו הייתה שנה גדולה לחליפות שאיתן נחלצנו לאוויר העולם בוול סטריט.

בלי הקדמות מיותרות, ניגש הישר למדריך העירום השנתי: מה ומי היו המבוכות, ההונאות, הזיופים, הקריסות והטיפשים הגדולים ביותר בוול סטריט, בסדר עולה.

10. וורן באפט

כואב הלב לומר את זה, אבל זו הייתה שנה איומה לבאפט ולברקשייר האת'אוויי (BRKA). האורקל מאומהה עשה כמה מהעסקאות החכמות המסורתיות שלו, אך הוא גם נכווה קשות על-ידי יד ימינו דייויד סוקול, שלפי שעה לא ברור עדיין אם הרוויח או לא ממידע פנימי על העסקאות הללו. השערורייה הזו הייתה גרועה בפני עצמה, אבל משקיעי ברקשייר אינם שבעי רצון מסיבה נוספת: המניה ירדה השנה בכ-9%, מול ירידה של 4% בלבד ב-500 S&P. גם בהיבט של הרווחיות, ברקשייר בדרך לשנתה הגרועה ביותר מאז 2008.

9. סטיב ג'ובס ורוחו

אמריקה התאגידית חטפה הרבה מכות על הראש מאז שבועת הכלכלה האמריקנית פקעה, אבל ב-2011 היא איבדה את הכוכב המבריק ביותר שלה, סטיב ג'ובס, המייסד המשותף של אפל קומפיוטר. ג'ובס היה מהליגה של פי.טי בארנום, תומאס אדיסון והנרי פורד. הוא יצר מוצרים שהיינו צריכים מבלי לדעת אפילו שאנחנו צריכים. אפל הייתה מניה בלתי ניתנת לעצירה. עם כל הכבוד ליורשו, טים קוק, הוא אינו סטיב ג'ובס.

8. המגזר הבנקאי

מדד המניות הבנקאיות KBW (BKX) של בורסת פילדלפיה ירד השנה ב-29% - פי 8 מהירידה של 500 S&P. אם 70 ממניות המדד הן של מוסדות פיננסיים, הרי שוק המניות הרחב דווקא היה בסדר. בגאות של אפריל, 500 S&P היה בשיא כל הזמנים, להוציא את המניות הבנקאיות.

7. ראג' רג'רטנאם

מאז שוול סטריט התחילה להתקיים, מסחר על בסיס מידע פנימי או מוקדם, היה תופעת לוואי מכוערת. אבל למרות כל חרושת השמועות, לא היה מקרה גדול של מסחר פנימי זה יותר מ-20 שנה. כאן נכנס לתמונה הסוחר יליד בנגלדש רג'רטנאם, שקרן הגידור שלו, גליאון, הייתה ארגון מסועף ששגשג על סמך מידע לגיטימי ולא לגיטימי. לבסוף נדרשה חקירה אגרסיבית של הרשויות, כולל ציתותים ומלשינים, כדי ללכוד את המיליארדר הזה. הוא הורשע ב-14 עבירות, ונידון ל-11 שנות מאסר.

6. ארה"ב

אף עסקה לא הנחיתה מכה חזקה על המוראל הלאומי כמו מכירת בורסת NYSE אירונקסט לדויטשה ברזה (הבורסה הגרמנית), בעסקה שהוכרזה בפברואר. לאן שהולכת ה"ביג בורד", הולכת כל אמריקה.

5. גולדמן זקס

לפני חמש שנים גולדמן הייתה החברה האחרונה שהיית מצפה לראות ברשימת המפסידים הגדולים. היא הייתה תקן הזהב של וול סטריט. אבל מאז 2008 קשה לדמיין אותה על התקן הזה. בערך כל דבר ממשיך להתקלקל לה. ברבעון השלישי השנה היא הפסידה 393 מיליון דולר. היא פקששה את ההקצאה הפרטית של מניות פייסבוק בשוק האמריקני. דירקטור שלה הואשם בהדלפת מידע פנימי לרג'רטנאם. היא נחקרת על-ידי כמה רשויות פיקוח; ומשקיעים תובעים אותה בגלל ניירות ערך משכנתאיים מפוקפקים. היא מפטרת עובדים, ומעבירה מקומות עבודה מחוץ לארה"ב. איכשהו, המנכ"ל שלה, לויד בלנקפיין, מחזיק מעמד.

4. ה-99%

למרות הולדת תנועת "לכבוש את וול סטריט", 99% מהאוכלוסייה ממשיכים לסבול מירידה בנתח הזעיר שלהם בעוגת ההכנסה הלאומית. הסטטיסטיקה מראה שחצי מארה"ב כבר בעוני או קרוב אליו. בולי מזון הופכים למטבע המועדף במרכולים של אמריקה, עם 430,434 אמריקנים חדשים שהצטרפו לרשימת המקבלים שלהם בנובמבר לבדו. סך מקבלי בולי המזון (נזקקי הסעד הזה) עלה ב-7.8% יחסית ל-2010. במקביל, הכנסת המאיון העליון שילשה עצמה בשלושת העשורים האחרונים.

3. קשור ל-MF Global

פרשת MF Global לא הייתה אמורה להתרחש. בתי ברוקרים גדולים אמורים להיות בטוחים יותר, ממונפים פחות ומפוקחים היטב. טיפוסים כמו ג'ון קורזין, מנכ"ל החברה פושטת הרגל, לא היו אמורים לא להיות מודעים למצב, או להעמיד פנים שהם יודעים הכול. אחרי ברני מיידוף, האחריות לכספי לקוחות הייתה צריכה להיות גדולה בהרבה. ונחשו מה? זה קרה עוד פעם.

2. לקוחות הבנקים

אחרי שהמפקחת אליזבת וורן פרשה מתפקידה כדי להתמודד על כהונת סנטורית מטעם מסצ'וסטס, הנשיא אובמה מינה את ריצ'רד קורדריי שנחשב לפשרן. אבל הסנאט חסם את מינויו לראש לשכת ההכנה הפיננסית על הצרכנים, והשאיר את גוף הפיקוח הזה במצב של תרדמת בפועל.

1. המשקיעים

זוכרים שנציג של תוכנית הפנסיה שלכם בא למשרד כדי להסביר לכם שהשוק החזיר לכם 7% על בסיס תשואות היסטוריות? ובכן, 2011 הייתה היסטוריה יותר עדכנית, מהסוג של "העשור האבוד". מדדי S&P ודאו ג'ונס לא עלו או ירדו. תשואות האג"ח מיקרוסקופיות. תשואת אג"ח האוצר לעשר שנים נמוכה מ-2%. מק"מ לשנה מניב פחות מ-1%. אפילו הזהב ירד ב-16% מהשיא שלו באוגוסט. שוק המניות אכן עלה ב-7% - אם השקעתם ב-2004.

*** כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2011