אובמה לישראל: נתקוף את איראן אם תחצה קווים אדומים

הישראלים השתוללו מזעם לאחר ששר הגנה פאנטה הזהיר את ישראל, בפומבי, מפני התקפה שהיא "תתחרט עליה" ■ ישראל הציגה דגימות קרקע שנלקחו מאתרים שסמוכים למתקנים איראניים סודיים להעשרת אוראניום

ממשל אובמה מנסה להרגיע את ישראל, בשיחות פרטיות, שארה"ב תנחית מהלומה צבאית על איראן אם משטר האייתאללות יחצה קווים אדומים מסוימים. בה בעת מנסה הממשל לשכנע את ישראל לא לנקוט פעולה חד-צדדית נגד איראן. כך מדווח "ניוזוויק" באתר המקוון שלו, "דיילי ביסט".

האתר אף מגלה, שישראל הציגה לפני האמריקנים דגימות קרקע שנלקחו משטחים שסמוכים למתקנים גרעיניים סודיים של איראן להעשרת אוראניום.

מאמצי הממשל להבטיח לישראל שארה"ב אכן תתקוף את איראן החלו בעקבות נאום של שר ההגנה, ליאון פאנטה, בפורום סבן בוושינגטון, בנובמבר. פאנטה אמר, כי התקפה ישראלית על מטרות גרעיניות באיראן תגרור את המזה"ת למלחמה ולעימות שישראל "עוד תתחרט עליהם".

"ישראל השתוללה מזעם, מאחורי הקלעים", מדווח הכתב איליי לייק. "שגריר ישראל בוושינגטון, מייקל אורן, הגיש לסטייט דיפרטמנט מחאה דיפלומטית רשמית והבית הלבן נכנס מיד לפעולה". השורה התחתונה במסר הממשל לישראלים: : יש לנו "קווים אדומים" משלנו שחצייתם תגרור פעולה צבאית נגד איראן; לפיכך אין שום צורך בפעולה חד-צדדית של ישראל.

בשנת בחירות, שבה מנסים הרפובליקנים לגייס תרומות מאילי הון יהודיים, האיזון בין ריסון ישראל לבין בלימת מאמצי איראן להשיג נשק גרעיני הוא משימה עדינה מאוד, מציין הכותב.

שלושה פקידי ממשל אישרו ל"דיילי ביסט", כי אנליסטים במשרדו של שר ההגנה משנים לעיתים קרובות את ההערכות שלהם לגבי אירועים באיראן שיציתו תגובה צבאית ישראלית. למרות בקשות חוזרות ונשנות של הממשל, החל ב-2009, לא הבטיחה ישראל לארה"ב שתיתן לה התרעה מוקדמת לפני תקיפה.

מאמצי התיאום בין וושינגטון לירושלים נכנסו להילוך גבוה בשבוע שעבר, עם ביקורו של שר הביטחון, אהוד ברק, בוושינגטון, ושיחות שקיימו בירושלים וונדי שרמן, תת שרת החוץ האמריקנית לעניינם פוליטיים, והיועץ המיוחד לשרה לענייני בקרת נשק, רוברט איינהורן. פאנטה, מצידו, שינה את הטון שלו ואמר בראיון ל-CBS, בשבוע שעבר, כי ארה"ב תהיה מוכנה להפעיל כוח נגד איראן במאמץ לבלום את תכניתה הגרעינית.

המאמצים הדיפלומטיים הניבו שיח ציבורי על "קווים האדומים": מה בדיוק יניע את ממשל אובמה לתקוף את איראן? מתיו קרונינג, שהיה יועץ לענייני איראן לקלינטון בין יולי 2010 ליולי 2011, מנה שלושה קווים אדומים במאמר ב-Foreign Affairs: החלטה של איראן לגרש משטחה את פקחי הגרעין הבינלאומיים; החלטת האייתאללות להעשיר את מצבורי האוראניום שלהם לרמה של 90%, שמתאימה לייצור פצצות גרעיניות; או התקנת צנטריפוגות מתקדמות במתקן הראשי להעשרת אוראניום, בקום.

בראיון ל"דיילי ביסט" אמר גם קרונינג, כי לא יתפלא אם איראן עושה עתה מאמצים להקים כמה מתקנים סודיים נוספים להעשרת אוראניום. לדבריו, חשיפת מתקנים כאלה תהיה גורם נוסף במערכת השיקולים האם להנחית מהלומה צבאית.

האתר מגלה, שבמושב האחרון של הדו-שיח האסטרטגי התקופתי בין ישראל לארה"ב, שנערך בוושינגטון ב-2 בדצמבר, הציגה משלחת ישראל לפני האמריקנים דגימות קרקעיות שנלקחו משטחים ליד אתרים שישראל חושדת שהם משמשים למטרות העשרת אוראניום. המשלחת ניסתה לשכנע את הממשל שמאמצי איראן לפתח נשק גרעיני מתקדמים בקצב מהיר יותר מכפי שארה"ב מודה בפומבי.