נהגים, כך תימנעו מנקודות ומדוחות תנועה באלפי שקלים

האכיפה הדרקונית בכבישים נכנסת לתוקף, ומצלמות המהירות החדשות יהפכו גם נהגים נורמטיביים לעברייני תנועה ■ לא רוצים להעשיר את קופת האוצר? אל תסעו 121 קמ"ש, אל תסמכו על הנהג לפניכם ■ רשימת הטיפים המלאה - בפנים

השבוע התבשרנו על יוזמת אכיפה חדשה ודרקונית של אגף התנועה במשטרה, הפרקליטות והכנסת, שמטרתה לשלול רישיונות אוטומטית לתקופות ממושכות, להגדיל משמעותית את הענישה על שורה של עבירות ועוד כהנה וכהנה חוקים טוטליטריים.

כמעט במקביל יתחילו לפעול בינואר עשרות מצלמות מהירות ורמזור חדשות, שיגדילו בקצב מזורז את מכסת נקודות החובה ברישיון לעבר השלילה/ענישה המשודרגת. בקיצור, מהלך משולב לתפארת.

נדגיש מראש כי על הכוונת על מציבי המערכת לא נמצאים רק עבריינים כבדים ורוצחים-על-גלגלים, אלא בעיקר הרבה נהגים נורמטיביים, שנוהגים כיום לפי כל חוקי ההישרדות המעשיים המקובלים בכבישי ישראל. אלה ייצרו את עיקר ההכנסות מקנסות שיזרמו לקופת האוצר.

לפיכך, החל מינואר יצטרכו נהגים רבים לסגל לעצמם חוקי הישרדות חדשים. כשירות לקוראינו מוגשים כאן כמה טיפים להסתגלות אל מערכת האכיפה החדשה.

שימו לב למהירות

סף הלכידה הטיפוסית, שעליו יכול נהג להיקנס אוטומטית, הוא 10% מעל מהמהירות המותרת. נהג שנלכד ב-121 קמ"ש בכביש בין-עירוני פתוח של 90 קמ"ש, יקבל אוטומטית קנס של 750 שקל.

משפחתית מודרנית רגילה, עם תיבה אוטומטית בת 6 מהירויות, משייטת על כביש ישר ב-120 קמ"ש ללא כל מאמץ מורגש או נשמע. מכיוון שזו כמעט מהירות נורמטיבית ולא מודעת בכבישים המהירים, כאן נמצא הכסף הגדול של הוגי המערכת.

אז מה עושים? חלק מכלי הרכב מצוידים כיום במגבילי מהירות אלקטרוניים. אלה שלא, יכולים לרכוש GPS פשוט ולהשתמש בפונקציית ההתרעה הקולית שמובנית לתוך כל מערכת כזו כדי לתכנת אזהרת חציית-מהירות.

אל תסמכו על הנהג שלפניכם

בכבישים מועדים להתקנת מצלמות, נהגים רבים בונים על כך שאם לפניהם נוסע נהג מהיר יותר, הוא יילכד במקומם. אלא שהמערכת החדשה מסוגלת לצלם תמונות בהפרשים של פחות משנייה - די והותר ללכוד את כל הנהגים בטור אחד - ומסוגלת ללכוד אפילו שני נהגים שנוסעים זה לצד לזה על כביש רב מסלולים. בקיצור, לא לבנות על אחרים.

נהיגת לילה

המצלמות החדשות מסוגלות לצלם בכל תנאי התאורה ובכל מזג-אוויר. אנחנו עדיין לא יודעים אם אכן המשטרה תחליט להפעיל אותן על ההתחלה גם בלילה, אולם זהו מוקד סיכון מרכזי לנהגים ליליים, שאינם מודעים למיקומן של המצלמות ומתקשים לראות אותן בשל התאורה הבעייתית. הפתרון: מערכת ניווט.

מצלמות רמזור

כל מצלמות הרמזור יפעלו גם כמצלמות מהירות. במילים אחרות, אם אתה נהג שלא מעלה על דעתו להיכנס לרמזור באור אדום, אבל נוהג ללחוץ על הגז כשאתה רואה אור ירוק מלפנים בצומת פנוי לחלוטין - אכלת אותה. די לחצות צומת מהיר ב-70 קמ"ש כדי לספוג 8 נקודות ו-750 שקל - אפילו אם האור ירוק לחלוטין.