הצעת חוק חדשה תבקש להגביל את עמלות הפרסום

ההצעה תוגש השבוע לכנסת ע"י חה"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ' וכרמל שאמה-הכהן

חברי הכנסת יוליה שמאלוב-ברקוביץ' וכרמל שאמה-הכהן יעלו השבוע הצעת חוק להגבלת העמלות שגובות חברות הפרסום כולל עמלות היתר - עמלות שמשלם גוף מדיה למשרד הפרסום כתמריץ תמורת הפרסום באותו מדיום.

ל"גלובס" נודע כי השניים נפגשו ביום שישי האחרון לפגישה עם הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר, עו"ד דרור שטרום, שכתב לפני מספר שנים דוח מפורט בנושא.

"שוק התקשורת נמצא בשנה-שנתיים האחרונות בכאוס", אומרת ח"כ שמאלוב-ברקוביץ'. "אחת הסיבות לכך היא שהטלוויזיה המסחרית מבצעת את תפקידה של מקבילתה הממלכתית ציבורית - רק עכשיו היינו עדים לוויתור נוסף של מעל מ-170 מיליון שקל שנועדו להפקות מקור ברשות השידור".

לדבריה, דבר זה מוכיח כי יש כשל שוק רציני בתחום היצירה: "התחום כולו ניצל הודות לערוץ 10 וערוץ 2 ופלטפורמות הוט ו-yes. קשה מאוד לעמוד ברגולציה בישראל".

מצב אנומלי

שאמה-הכהן מסכים עם שמאלוב-ברקוביץ' בעניין זה ואומר כי "המצב הנוכחי בשוק התקשורת והמדיה והמשברים הכלכליים שחווה השוק הובילו לכך שיש כיום צורך להתערב בשוק ולעשות רגולציה בנושא שתסדיר אחת לתמיד את העניין הזה. יש היום קרטל בתחום הזה".

"מעבר לדרישה הרגולטורית", מוסיפה שמאלוב-ברקוביץ', "כל אמצעי המדיה במדינת ישראל נמצאים באנומליה, כי החל מהיום הראשון להקמתם הם מגלים שותף שהם לא בחרו בו, שזוכה לחלוקה הכנסות בגובה של למעלה מ-30% מההכנסות. אני כמובן מדברת על משרדי הפרסום, שהגדולים מביניהם מרוויחים מעמלות פרסום כ-30% מהרווח. באינטרנט המצב חמור יותר, שם מרוויחות חברות הפרסום כ-40% עמלות".

בימים הקרובים יגישו השניים הצעת חוק שתושתת הצעת חוק צרפתית דומה, שקובעת שקיפות מלאה בין הרווחים של משרדי הפרסום לבין המדיה. זאת בעקבות דוח שהזמינה הרשות השנייה לפני מספר השנים מהממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר, דרור שטרום.

"דוח זה ממליץ את הסדרת נושא העמלות בשוק הפרסום, אך לצערי הרב עד כה דוח זה לא אומץ על-ידי אף גורם רשמי", הוסיפה שמאלוב-ברקוביץ'.

"אני מעריך שיש להצעת החוק הזאת סיכויים מצוינים", אומר שאמה-הכהן. לדבריו, "משהו חייב להשתנות בענף התקשורת. או שמפחיתים ביצירות המקומיות או שמורידים עלויות. לדעתי אין לגעת ביצירה, ולכן אנחנו נשארים עם הורדת העלויות. אלה מתחלקים לשני אספקטים: רגולציה ועמלות".

"נצטרך להפחית את הכספים שמשלומים לרגולציה, משום שאלה מקשים מדי על הזכיינים, וכן לטפל דרך הצעת החוק בעניין העמלות הגבוהות שעוברות לשוק הפרסום. נצטרך להגביל את החברות", הוסיף שאמה-הכהן.