פתרון למשבר החוב באירופה? "חכו לפחות עד שנת 2014"

סקר CNNMoney: מרבית הכלכלים מעריכים שגוש האירו יציג "צמיחה סבירה" רק בשנת 2014 ■ גם לגבי הפתרונות האפשריים הם לא אופטימיים: "הפיכת הבנק האירופי כמלווה של מוצא אחרון הינו צעד חשוב - אבל רלוונטי רק לטווח הקצר"

אל תצפו לפתרון בעיית החובות של מדינות אירופה בזמן הקרוב - כך לפחות סבורים כלכלנים ברחבי העולם.

בסקר שביצע אתר CNNMoney בקרב 20 כלכלנים, כמחצית מהנשאלים סבורים כי הצמיחה בגוש האירו לא תשוב לרמות סבירות עד שנת 2013. כ-7 נוספים פסימיים עוד יותר, וסבורים כי הכלכלה האירופית לא תתאושש עד שנת 2014. רק 3 מהנשאלים מאמינים כי אירופה תצליח להציג צמיחה ראויה במחצית השנייה של שנת 2012.

אירופה אמנם לא נמצאת במיתון באופן רשמי, אבל כלכלנים רבים מעריכים כי תרחיש שכזה הינו בלתי נמנע. אפילו מריו דרגי, יו"ר הבנק המרכזי האירופי (ECB), הביע דאגה ממצב הכלכלות ביבשת ונקט בצעדים אגרסיביים משהו בכדי להתמודד עם המשבר הניצת. הנגיד האירופי הוריד פעמיים ברציפות את הריבית המרכזית ביבשת, והשיק מכשירי הלוואות ארוכות טווח לבנקים ביבשת, במטרה להגדיל את הנזילות בשווקים ולאפשר רכישות של אג"ח ממשלתיות "בדלת האחורית".

אבל אירופה לא עומדת לבדה. ההאטה בכלכלת אירופה מתחילה להשפיע גם על הכלכלה החזקה והגדולה בעולם, ארה"ב, כאשר במסגרת הסקר של CNN כ-11 כלכלנים הביעו דאגה מהפגיעה בעסקים אמריקניים כתוצאה מהמשבר האירופי.

עוד 4 כלכלנים נוספים הביעו דאגה כי מחשיפתם של עסקים וגופים פיננסיים בארה"ב להפסדים של בנקים אירופאיים, בתרחיש בו אלה יבצעו "מחיקות" נרחבות על רקע חדלות פירעון של אחת מכלכלות אירופה.

אין פתרון אחד

אולם, למרות שהכלכלנים אחידים (באופן יחסי) לגבי דאגותיהם באשר לכלכלה האירופאית, הם פחות אחידים באשר לפתרונות האפשריים.

כ-6 כלכלנים שנשאלו בסקר סבורים כי פתרון אפשרי למשבר הינו כניסתו של הבנק האירופי (ECB) כמלווה העיקרי למדינות ביבשת - על בסיס התערבות אגרסיבית בשוק האג"ח ורכישת חובות של כלכלות אירופה ה"מתקשות". תרחיש זה, כידוע, לא ריאלי בזמן הקרוב - בעיקר לנוכח הצהרותיו של יו"ר ה-ECB דרגי, כי לבנק אין מנדט להתערב ללא הגבלה בשוק המשני.

ולכן, "הפיכת הבנק האירופי כמלווה של מוצא אחרון הינו הצעד החשוב ביותר לטיפול במשבר בטווח הקצר", סבור מארק זנדי, כלכלן ראשי במודי'ס. "אולם יש צעדים נוספים, שנחוצים כדי לפתור את המשבר בטווח הארוך".

וכך, כלכלנים רבים מעדיפים נקיטת צעדים אחרים לטיפול במשבר. 5 כלכלנים טוענים כי נדרשים צעדים נוספים לביצוע רפורמות במדיניות הפיסקאלית של כלכלות גוש האירו, בנוסף לרפורמות עליהן כבר הוסכם בתחילת חודש דצמבר 2011. כ-3 כלכלנים סבורים כי יש לשקול ברצינות לפרק את גוש האירו, באופן מבוקר, ועם פגיעה מינימאלית בשווקים הגלובליים.

"נדרשת תוכנית מסודרת לרה-ארגון את גוש האירו, עם פחות מדינות החברות בו, וממשלות חדשות וחזקות יותר עם מדיניות פיסקאלית נוקשה", סבור אלן סיני, כלכלן ב-Decision Economics.