לקראת דוח התעסוקה בארה"ב: "נתונים חזקים יאששו התנופה"

דוח התעסוקה לדצמבר יפורסם ביום ו' הקרוב וייתן סימן לכיוון הכלכלה האמריקנית - התאוששות או האטה ■ תחזיות: 150 אלף משרות חדשות נוצרו בדצמבר ■ כלכלן מודי'ס: "קצב יצירת מקומות תעסוקה הוא איטי מכדי לחולל שינוי בשיעור האבטלה"

השבוע הראשון של השנה החדשה יחשוף פרטים חשובים ומשמעותיים על מצבה של הכלכלה האמריקנית. בראש נתוני המאקרו בשבוע הראשון של 2012, דוח התעסוקה שיפורסם ביום ו' הקרוב. על פי הכלכלנים, המערכת הפיננסית השבירה של משקי הבית מהווה את מקור הבעיות של הכלכלה האמריקנית - מה שטומן בחובו את הפוטנציאל לפגיעה בהתאוששות, שהחלה להסתמן בחודשים האחרונים.

מצב התעסוקה המקרטע בארה"ב הוא מקור האיום לחזרה למסלול של צמיחה, "הצרכנים שנוכחים לדעת ששכרם אינו עולה, יהיו זהירים יותר בהוצאותיהם מה שצפוי להביא להאטה בהוצאה הפרטית - מנוע הצמיחה של הכלכלה האמריקנית", אמר ריאן סוויט, כלכלן בסוכנות הדירוג מודי'ס.

כלכלנים אחרים המביעים עמדה אופטימית יותר מצביעים על אפשרות כי החברות הגדולות יבקשו להגדיל את מצבת כוח האדם בהן ויעסיקו יותר עובדים, ההוצאה הפרטית תגדל בשל שילובם של עובדים חדשים - מה שיחזק ויבסס את רמת הצמיחה שמסתמנת בארה"ב, כך סבורים הכלכלנים בעלי עמדה אופטימית יותר.

מעבר לבעיות התעסוקה המהווה מקלות בגלגלי ההתאוששות, תוצאות הבחירות ב-2012 יהיו גם הן מכריעות ויקבעו האם הכלכלה האמריקנית מאיטה שוב או צומחת.

"דרושות 250 אלף משרות חדשות מידי חודש"

דוח התעסוקה לחודש דצמבר החותם את שנת 2011 יפורסם ביום ו' הקרוב. על פי התחזיות של "מרקטווץ'", הכלכלה האמריקנית ייצרה עוד 150 אלף משרות חדשות בחודש דצמבר, ישנן כלכלנים המצביעים אף על רמה גבוהה יותר של משרות חדשות שנוספו למשק האמריקני בחודש הקודם.

"אם הנתונים יהיו חזקים יותר מהתחזיות המוקדמות, משמע שיש כאן גושפנקא לכך ששוק התעסוקה נמצא בתנופה", אמר פול אדלשטיין, כלכלן ב-IHS Global Insight. עם זאת, מציין הכלכלן, כי הכלכלה האמריקנית תזדקק ל-250 אלף משרות חדשות בחודש במשך השנים הבאות כדי להוריד את רמת האבטלה באופן משמעותי.

הקצב האיטי של יצירת מקומות תעסוקה חדשים הוא ההסבר לשיעור האבטלה הגבוה שמסרב לרדת ועמד בחודש נובמבר על 8.6%. "לצערנו קצב יצירת מקומות תעסוקה הוא איטי מדי מכדי לחולל שינויים בשיעור האבטלה", אמר ריאן סוויט ממודי'ס. רוב הכלכלנים סבורים כי שיעור האבטלה דווקא יעלה ל-8.7% בדצמבר.

המפתח לפיתרון בעיית התעסוקה וליצירת מקומות עבודה חדשים להמוני האמריקניים המובטלים נמצא בבתי העסקים הקטנים, בהם תולים תקוות לצמצום מעגל האבטלה. על פי כלכלני דויטשה בנק, העסקים הקטנים הביעו אופטימיות באשר למצב התעסוקה בשלושת החודשים האחרונים.

בהנחה שבתי העסקים הקטנים יהיו משוכנעים יותר באשר לעליית רמת המכירות שלהם, תהיה להם מוכנות גבוהה יותר לפתיחת שעריהם ולקליטת עובדים חדשים, מה שיאיץ את ההתאוששות הכלכלית בארה"ב.