הישראלי מעדיף לרכוש דירה גם עם חוזה שכירות ארוך טווח

סקר גיאוקרטוגרפיה: כ-68% היו מעדיפים לרכוש דירה על פני מגורים בשכירות גם אם מדובר בחוזה ארוך טווח עם שכר דירה קבוע

לתשומת ליבם של קובעי המדיניות בתחום הדיור להשכרה בישראל: למרות נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המעידים על עלייה בהיקף המתגוררים בשכירות לעומת רוכשי דירות בשנים האחרונות, סקר חדש מראה כי רובם המכריע של הנשאלים היו מעדיפים לרכוש דירה מאשר לשכור. זאת, גם אם היה מובטח להם חוזה שכירות ארוך טווח לתקופה של 10 שנים עם דמי שכירות קבועים. כך עולה מסקר של גיאוקרטוגרפיה שנערך בעבור מכללת נתניה לקראת כנס הנדל"ן השנתי של המכללה המתקיים מחר.

על פי הסקר שנערך בקרב 500 נשאלים, גברים ונשים, כ-68% היו מעדיפים לרכוש דירה על פני מגורים בשכירות גם אם מדובר בחוזה ארוך טווח עם שכר דירה קבוע. לעומתם, כ-17% מהנשאלים ציינו כי היו בוחרים לשכור דירה בתנאים אלו. בפילוח על פי גילאים, נראה שככל שגילו של הנשאל עלה, כך גם עלתה מוכנותו לשכור דירה בתנאים המדוברים על פני הרכישה. בפילוח על פי מין, נראה שהמין הנשי מעדיף דירה בבעלות יותר מאשר הגברים - 71.5% מהנשים מעדיפות רכישה על פני שכירות לעומת 63.7% מהגברים. נתון מעניין נוסף לגבי שאלה זו ניתן למצוא בפילוח על פי הכנסה כאשר דווקא בקרב בעלי הכנסה מתחת לממוצע אחוז המעדיפים לרכוש דירה גבוה במיוחד (כ-75%) ואחוז הנשאלים בקרב קבוצה זו שהיו מוכנים לשכור דירה הוא הנמוך ביותר (8.2%).

משתתפי הסקר נשאלו גם איזו דירה היו מעדיפים לקנות אם היה עומד לרשותם תקציב של כ-800 אלף שקל - דירת 2.5 חדרים בגוש דן או דירת 4 חדרים ביישובי הפריפרייה. כמעט 50% מהנשאלים ענו כי הם מעדיפים להתרחק מהמרכז ולקנות דירה גדולה יותר לעומת כ-38% שענו כי היו מעדיפים להצטמצם במספר החדרים אבל להישאר בגוש דן.

במסגרת הסקר נבדקה גם מידת השפעת המחאה החברתית על מחירי הדירות. 53.6% מהנשאלים סבורים כי למחאה לא הייתה כל השפעה על המחירים, 31.2% סבורים כי המחאה גרמה לירידות מחירים ו-8.3% מהנשאלים דווקא חושבים המחאה גרמה לעליית מחירי הדירות.

עורכי הסקר ביקשו גם לבדוק האם מחירי הדירות הגבוהים גורמים לאנשים לחשוב על ירידה מהארץ. "באיזו מידה אתה מסכים או לא מסכים עם המשפט: בשל מחירי הנדל"ן שקלתי לעזוב את הארץ?" נשאלו משתתפי הסקר, ועל פי התשובות - רובם המכריע של הנשאלים (כ-76%) ענו כי הם לא מסכימים עם המשפט, כ-13% מסכימים ושאר הנשאלים היו חסרי דעה בנושא.