בלי לנדאו: ש"ס מקדמת את חוק "החשמל הכשר"

תזכיר החוק מציע להעניק לרבנות הראשית סמכות לאשר ליצרני חשמל כי הם פועלים כהלכה ■ שר התשתיות הורה למנכ"ל משרדו למשוך את תזכיר החוק בגלל פגיעתו בסטטוס קוו ביחסי דת ומדינה

סגן שר האוצר יצחק כהן מש"ס ממשיך לקדם את חקיקת "חוק החשמל הכשר", למרות שנקבע כי מדובר בחקיקה דתית הפוגעת במרקם היחסים בין חילונים לדתיים. ל"גלובס" נודע כי כהן זימן להיום (ב') ללשכתו באוצר ישיבה רבת משתתפים בנושא קידום החוק, אולם הישיבה נדחתה ברגע האחרון בשל "אילוצי לו"ז". טרם נקבע מועד חדש. בין היתר הוזמנו לישיבה גם אנשי משרד האנרגיה והמים - זאת למרות שהשר לנדאו הורה למנכ"ל משרדו למשוך את תזכיר החוק, בגלל פגיעתו בסטטוס קוו ביחסי דת ומדינה.

לנדאו חזר בו

תזכיר החוק שנחשף לאחרונה ב"גלובס" מציע להעניק לרבנות הראשית סמכות לאשר ליצרני חשמל כי הם פועלים כהלכה. במסגרת התזכיר תקבל הרבנות הקצאת משרות של "משגיחי כשרות" במתקני חברת החשמל ויצרני החשמל הפרטיים. כהן היה מעורב מאוד בדיונים שקדמו להכנת תזכיר החוק ונחשב לאחד התומכים הדומיננטיים בקידומו.

ל"גלובס" נודע כי עלות היישום של החוק הוערכה בשעתו ב-60 מיליון שקל - הסכום שיידרש להחלפת מערכות הפעלה קיימות במתקני חברת החשמל במערכות אוטומטיות שאינן "מחללות שבת". ואולם על עלויות אלה יש להוסיף את העלויות הכרוכות בהחלפת מאות מעובדי חברת החשמל היהודים המועסקים כיום בשבתות, כשלפי דרישות ההלכה רק גויים של שבת מורשים לעבוד במתקני החברה.

בעקבות הסערה הציבורית שעורר פרסום תזכיר החוק הודיע לנדאו לפני שבועיים כי הורה למנכ"ל משרדו שאול צמח למשוך אותו. לנדאו הוסיף כי ימשיך לעמוד על כך שיימצא פתרון למצב שבו אלפי משפחות חרדיות משתמשות בגנראטורים ובחיבורים פיראטיים בהוראת רבנים בגלל חילול שבת על ידי חברת החשמל. יצוין כי בעבר הציעה חברת החשמל להקים חוות גנרטורים בשטחי ערים ויישובים חרדיים, אך היוזמות לא יצאו אל הפועל בגלל חוסר יכולתם של התושבים להגיע להסכמה על התנאים להתקנת החוות.