בחירות בארה"ב: "ראש המוסד לשעבר לא מוטרד מאיראן"

מאיר דגן שורבב למערכת הבחירות הרפובליקנית כנראה בעל כורחו ■ פול, המתמודד על מועמדות מפלגתו לנשיאות, הכריז בעבר שאינו מוטרד ממאמצי איראן להשיג נשק גרעיני

ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, שורבב בעל כורחו להתמודדות הקדחתנית על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות. אחד מהמתמודדים, ציר בית-הנבחרים רון פול, בעל דעות בדלניות קיצוניות, שאמר באחרונה כי אינו מוטרד ממאמצי איראן להשיג נשק גרעיני, משתמש בהצהרה פומבית של דגן כדי להצדיק את שאננותו.

פול הוא אחד משלושת המתמודדים המובילים בסבב הראשון של הבחירות המקדימות במירוץ הרפובליקני. הסבב הזה, שייערך מחר (ג'), במדינת אייווה, ייתן תנופה חזקה למנצח לקראת הסבבים הבאים, אך גם המתמודדים שיגיעו למקומות השני והשלישי יכולים לצפות לגידול משמעותי בתרומות שהם מקבלים, דבר שיאפשר להם להמשיך לרוץ.

לפי הסקר העדכני ביותר, מוביל מיט רומני, המזוהה עם עם הממסד הרפובליקני, עם 24 אחוזי תמיכה. אחריו צועד פול (22%) ובמקום השלישי - הסנטור לשעבר ריק סנטורום, שזכה רק ב-15%. מכל מקום, בימים האחרונים נרשמת צמיחה חזקה בתמיכה בסנטורום ולדעת אנליסטים יש לו סיכוי להגיע למקום הראשון.

בראיון לסי.אן.אן., התבקש פול להתייחס להצהרה שהשמיע באחרונה: זה בסדר שאיראן תשיג כוח גרעיני. לדברי המראיינת, עלה מדברי פול שלא מדובר בביג דיל. היא שאלה אותו מה יאמר עכשיו, אחרי שנודע שאיראן הצליחה לייצר, בפעם הראשונה, מטיל של דלק גרעיני. האם המידע הזה לא גורם לו לעצור ולחשוב פעם נוספת על מדינה כאיראן, אויבת של ארה"ב?

פול: "בוודאי שכן. כל הדברים שמנסים לייחס לי (בנושא זה) פשוט אינם נכונים. אני מאוד מודאג מהמצב. למעשה, הייתי רוצה לראות הרבה פחות נשק גרעיני".

"לפחות איראן חתומה על האמנה למניעת הפצתו של נשק גרעיני", אמר פול. "זה צעד (קדימה) והאיראנים מאפשרים לעשות בדיקות. הסוכנות לאנרגיה אטומית לא מצאה שום הוכחה שאיראן נמצאת על סף ייצורו של נשק (גרעיני)".

הוא הוסיף: "אפילו ראש המוסד (לשעבר) של ישראל אומר, שגם אם היה לאיראנים נשק, הוא לא היה מהווה איום קיומי. אז אני אומר שצריך לשים את הדברים בפרופורציה... אנו צריכים להיות זהירים. אנחנו צריכים לבלום אותם אם אכן ישיגו נשק כזה. אבל אם אפילו ראשי המוסד אומרים שלא נשקפת מכך סכנה קיומית... אז הפצצת האתרים (הגרעיניים) בשלב זה תהיה טיפשית".