לא רק על המסך הקטן: תכני הטלוויזיה נמצאים בכל מקום

תכני הטלוויזיה נודדים לקונסולות המשחק XBOX ו-PS3 ומגיעים עד הסמאטרטפון

השבוע קיבלנו את הטלפון השנתי הקבוע מחברת הכבלים שלנו. נציגי המכירות הנמרצים בצידו השני של הקו ניסו לשכנע אותנו לחתום על התחייבות שנתית בתמורה להוזלה של 20 שקל. בנימוקים שונים הם טענו שפשוט אסור לנו לוותר על "חבילות התוכן" המובנות (שמעולם לא פתחנו), כמו זו שכוללת 16 ערוצים באמהרית וברוסית, דיווחי חדשות ובידור שוטפים מכל נסיכויות המפרץ, ערוץ שירים משנות ה-80 וערוץ התינוקות. "כדאי לכם, ניתן לכם במתנה ל-3 חודשים את ערוץ האוכל וערוץ הגריאטריה".

אלא שהגישה האנטי-צרכנית של "שלם גלובלית וקבל את מה שבא לנו" פושטת את הרגל. בעידן הפס הרחב והאינטרנט האולטרה-מהיר הופכת הטלוויזיה הביתית לפלטפורמת צפייה ותקשורת, שלתוכה יכולים הצופים להזרים רק את התכנים שבהם הם חפצים, בזמן שמתאים להם. לא מדובר רק ביו-טיוב או בחיבור פשוט לאינטרנט דרך סטרימר, אלא על גישה למאגרים של תוכן עצמאי מערוצי טלוויזיה מסחריים, סרטים ומוזיקה.

כדי להגיע אל השירותים הללו לא חייבים כיום לרכוש טלוויזיה חכמה וגם לא סטרימר. אפשר לפתוח אליהם דלת מכל מסך ביתי.

מיקרוסופט XBOX: חוויית טלוויזיה משודרגת

קונסולת המשחק XBOX של מיקרוסופט מותקנת בבתים רבים בחדרי הילדים, והגישה אליה למבוגרים מוגבלת. אלא שמיקרוסופט פועלת כיום במרץ להפוך את המכונה לשער גישה מרכזי לתוכן טלוויזיוני ביתי, שיספק לא רק משחקים אלא גם שירותי צפייה ומוזיקה על-פי דרישה.

צעד גדול בכיוון ביצעה החברה בתחילת דצמבר כשהשיקה בעולם (אך עדיין לא אצלנו) עדכון משמעותי למערכת ההפעלה של המכשיר הקיים. העדכון בוצע בשיתוף עם עשרות ערוצי טלוויזיה וספקי תוכן טלוויזיוני ובידורי ברחבי העולם, והוא מאפשר הזרמת ערוצי חדשות, בידור וסרטים לפי דרישה לכל מסך ביתי, שאליו ניתן לחבר את ה-XBOX.

במקביל כוללת התוכנה עוד שני עדכונים מעניינים. האחד הוא אפשרות מלאה להשתמש באביזר השליטה באמצעות תנועה קינקט לדפדוף מהיר בתפריטים ובערוצים הרבים, ללא צורך בשלט רחוק ייעודי. השליטה מתבצעת גם באמצעות מחוות גוף שמזוהות על-ידי מצלמת הקינקט וגם באמצעות פקודות קוליות (בטווח של עד כ-7 מטר מהמיקרופון של הקינקט.

כדי למצוא ערוץ או תוכן מסוים במנוע החיפוש בינג, שמובנה במערכת, יכול המשתמש לתת פקודה כמו "בינג הארי פוטר" - והמערכת תסרוק את ערוצי התוכן ותגיע לערוץ המתאים.

ממשק התפעול של התוכנה מזכיר את מערכת ההפעלה של חלונות לטלפונים חכמים - מה שמעיד על כוונה שלב בעתיד גם את הסמארטפונים מהדור האחרון במערכת התכנים של ה-XBOX.

סוני PS3: סרטים על-פי דרישה

גם מכשיר ה-PS3 של סוני טומן בחובו פוטנציאל לגישה לעולם נרחב מאד של תכנים, שאינם קשורים בהכרח למשחקים. רוב התכנים הללו מצויים בעולם התוכן הסגור שנשלט על-ידי סוני, אולם כיום מתחילים גם ספקי תוכן חיצוניים להשתמש בפלטפורמה כדי להשיג נגישות למסך הביתי. כצפוי, על החלוצים נמנים ספקי תכני הפורנו, שמיומנים מאד ביצירת הכנסות מעולם התוכן המקוון.

כך, למשל, החלה החודש החברה האמריקנית ShugarDVD לספק לבעלי ה-PS3 שירות להזרמת סרטים למסך הטלוויזיה דרך ה-PS3 שבביתם, ללא צורך בחיבור למחשב, בהורדה של תוכן לדיסק של ה-PS3 או חיבור פיזי אחר למכונת המשחק. תמורת כ-10 דולר לחודש בעלי החשבון מקבלים גישה למאגר גדול מאד של סרטים באורך מלא.

השלב הבא: טלוויזיה דרך הטלפון

ערוץ גישה נוסף לשדרוג תוכני הטלוויזיה הביתית נפתח כיום באמצעות הרשתות הסלולריות המהירות ומכשירי הטלפון החכמים מהדור החדש. ביפן, למשל, הוחל לאחרונה בשירות, שעלותו כ-54 דולר לחודש, שמאפשר לכל טלפון חכם לקלוט 3 ערוצי טלוויזיה מלאים וייעודיים לטלפון - לא קליפים קצרים - כמו גם גישה למאגר גדול מאד של תכנים כמו סרטים מלאים לפי דרישה, מגזינים ועוד.

איכות השידור הדיגיטלית של שירות ה-VOD הזה מאפשר להעביר את התכנים הללו למסך הטלוויזיה הביתי באמצעות חיבור פיזי או אלחוטי של הטלפון. ומתי אצלנו?