מנכ"ל קרסו מוטורס: "סבלנו פחות ממותגי רכב יפניים אחרים"

קרסו מוטורס מסכמת שנה מוצלחת, עם עלייה של 48% במכירת מכוניות ניסאן ■ איציק וייץ: "אנחנו מאמינים שב-2012 נגדיל את נתח השוק שלנו בכחצי אחוז"

בין נתוני מכירות כלי הרכב החדשים ל-2011 שפורסמו השבוע, בלטו אלו של חברת קרסו מוטורס, יבואנית מכוניות רנו, ניסאן ואינפיניטי לישראל. החברה, הנמצאת בשליטת משפחת קרסו, הציגה זינוק של יותר מ-18% במספר המסירות, לכ-19 אלף מכוניות, תוך שהיא מציגה את אחת השנים הטובות בתולדות המותג ניסאן , שמכירותיו זינקו ב-48% ועברו רף של 10,000 כלי רכב.

ההצלחה של ניסאן היפנית בולטת במיוחד על רקע העובדה, כי בסגמנט הרכב המרכזי, המיועד לציי רכב, אין למותג נוכחות; יותר משליש המכירות שלו (3,400 מכוניות) היו של רכב הפנאי הקומפקטי "ג'וק", ועוד כ-2,000 של הדגם "קשקאי".

מנכ"ל קרסו, איציק וייץ, אמר היום ל"גלובס": "סבלנו אשתקד פחות ממותגי רכב יפניים אחרים. ניסאן היא אמנם חברה יפנית, אבל לא כל הייצור שלה מתבצע ביפן, שבה היצרנים הוכו פעמיים - גם מהצונאמי וגם מהתחזקות הין. מי שסייע לנו מאוד זה הדגם 'ג'וק', וגם 'מיקרה' החדש, שמשדר חיסכון בדלק ומצליח יפה מאוד".

לגבי המותג רנו, שמכירותיו צמחו בכ-9%, אמר וייץ: "ההצלחה ב-2011 הייתה עם שני דגמים - אחד הוא 'קליאו', סופר מיני שהצלחנו למצב במחיר אטרקטיבי של כ-70 אלף שקל, ויצרנים ויבואנים אחרים הלכו אחרינו; המהלך השני, שנמצא בראשיתו, הוא השקת דגם 'פלואנס' דיזל אוטומטי, במחיר של כ-120 אלף שקל, הדומה לסגמנט הקלאסי, ואותו ננסה להעצים ב-2012".

בסך-הכול צמח שוק הרכב המקומי בשנה החולפת בכ-4%, לכ-226 אלף כלי רכב - שיא של כל הזמנים; אולם 2012 נראית פחות ורודה. לדברי וייץ, "המספר הרווח לגבי המכירות בשנה הקרובה הוא כ-200 אלף כלי רכב - ירידה של כ-10%. אני מאמין שהירידה תנוע בין 5%-10%. למרות זאת, אנחנו רוצים להמשיך במומנטום החיובי, ומאמינים שנגדיל את נתח השוק שלנו, שעומד על כ-8.5%, בכחצי אחוז. השפנים שנוכל לשלוף מהכובע יהיו בהתאם למה שהיצרן ייתן לנו".

גיוס לפני הנפילות

מניית קרסו הצטרפה לבורסה בתחילת חודש יוני האחרון, אז גייסה החברה כ-250 מיליון שקל לפי שווי של מיליארד שקל, ונכנסה למדד ת"א 100. זמן קצר לאחר תחילת המסחר הבעיות בכלכלה העולמית התעצמו - מה ששלח את השווקים לירידות חדות וסגר את שוק ההנפקות.

מאז הנפקתה, ולמרות שהכריזה על חלוקת דיבידנד נאה של כ-80 מיליון שקל (באוקטובר ובדצמבר), צנחה המניה בכ-16% (מתואם דיבידנד), למחיר המשקף לחברה שווי של כ-760 מיליון שקל; זאת לעומת ירידה של כ-13% בת"א 100 באותה תקופה.

בסוף אוגוסט השלימה קרסו כניסה לשוק הדו-גלגלי, כשרכשה 33.3% מרשת האופנועים מטרו מוטור תמורת כ-66 מיליון שקל. במהלך דצמבר הודיעה החברה על כוונתה להרחיב את פעילותה לחו"ל, ולשמש כמפיצת מכוניות ניסאן בצ'כיה.

בתשעת החודשים הראשונים של 2011 עלו הכנסותיה של קרסו מוטורס בכ-18%, ל-2.05 מיליארד שקל; מכירות הרכב עלו ב-5%, ל-1.24 מיליארד שקל; ובנוסף, היא נהנתה משיפור ביתר פעילויותיה - ליסינג (לאחר שבתחילת השנה רכשה את חברת משקי ליסינג), טרייד אין ושירותים נלווים.

קרסו רשמה גם עלייה בסך הוצאותיה, וסבלה מעליית שער האירו. כך, בשורה התחתונה הציגה החברה בחודשים ינואר-ספטמבר עלייה של קרוב ל-3% ברווח הנקי, לסך של 78.8 מיליון שקל. הונה העצמי של קרסו עומד על כ-815 מיליון שקל.

לסיכום אמר וייץ: "במהלך החודשים האחרונים חילקנו דיבידנד די משמעותי, ומי שהאמין בהנפקה קיבל 8% במזומן. בסך-הכול ביצועי המניה לא חריגים ביחס לשוק, וגם בהתחשב במומנטום השלילי בשוק הרכב.

מניית קרסו איבדה 16 אחוז מאז הנפקתה
 מניית קרסו איבדה 16 אחוז מאז הנפקתה