מונטי יציל את איטליה? מתכנן "זריקות הרגעה" לכלכלה

כך טען ראש ממשלת איטליה לפני מספר ימים ■ הצעדים שעל הפרק: גיוס הון באמצעות מכירות אג"ח נוספות ועידוד התחרות במדינה ■ מומחים: הישרדות איטליה תקבע עתיד גוש האירו

ראש ממשלת איטליה מריו מונטי, מתכנן להחיות את הכלכלה האיטלקית, שלדעת רבים תיכנס למיתון בקרוב, באמצעות "זריקות הרגעה" נוספות שיכללו מכירת אג"ח ממשלתיות נוספות בשווי של עשרות מיליארדי אירו, זאת לאחר הצלחתה של ממשלתו לגייס הון בהיקף של יותר 15 מיליארד אירו לקראת סוף השנה - עניין שעודד את המשקיעים ודחף את השווקים לעליות.

במסיבת עיתונאים שנערכה לפני מספר ימים, מונטי טען כי הוא מתכנן צעדים שנועדו להגביר את התחרות ולעודד את הצמיחה בכלכלה השלישית בגודלה באירופה. הצהרות אלה הגיעו לאחר שבחודש החולף ממשלתו אישרה את תוכנית הצנע בהיקף של כ-30 מיליארד אירו.

"מונטי העניק לכלכלת איטליה החולה כדור אספירין אחד, כעת הוא מתכנן לרשום לה שני כדורים נוספים", אמר מארק צ'נדלר, אסטרטג בחברת ההשקעות בראון ברדרס. "לצערי, המשקיעים אינם בוטחים מספיק בצעדים של איטליה או של קובעי המדיניות של גוש האירו, שנועדו להציל את הכלכלה האירופית".

מומחים מציינים כי הישרדותה של איטליה היא המפתח להישרדותו של גוש האירו כולו, זאת בשל העובדה כי היא גוררת אחריה את יחס החוב-תוצר השני בהיקפו, לאחר יוון.

בחודשים הקרובים ממשלתו של מונטי תצטרך לגלגל אשראי בהיקף של כ-130 מיליארד אירו, בעוד התשואות על האג"ח שלה ל-10 שנים מתקרבות ל-7% - רמת תשואות דומה לזו שהייתה ליוון ופורטוגל, עניין שחייב את גוש האירו להירתם למענן ולהציל אותן מחדלות פרעון. לפי ההערכות, איטליה תיכנס למיתון, הרביעי במספר מאז 2001, כבר ברבעון הראשון של 2012.