סיוע מקרן המטבע? בספרד שוקלים באיטליה מכחישים

סוכנות הידיעות בלומברג, מדווחת היום כי ממשלת ספרד שוקלת לפנות לקרן המטבע בכדי לבקש סיוע שיחלץ אותה מהמשבר ■ באיטליה מסרבים לבקש סיוע בטענה כי זה רק יזיק לכלכלה

סוכנות הידיעות בלומברג, מדווחת היום (ד') כי ממשלת ספרד והעומד בראשה מריאנו ראחוי, שוקלים לפנות לקרן המטבע הבינלאומית ולקרן החילוץ האירופית (EFSF) בכדי לבקש הלוואות שיעניקו לה מרווח לנשימה ויסייעו לה בשיקום התעשייה שלה שנפגעה בעקבות משבר החובות.

מצבה הכלכלי של ספרד ממשיך להתדרדר, האבטלה בחודש שעבר הגיעה לשיא של כ-23%, הממשלה גם הודיעה שהיא מעלה את יעד הגירעון שלה ל-8% מהתוצר המקומי הגולמי, לאחר שלא הצליחה לעמוד ביעד הקודם של 6%.

לעומת זאת באיטליה רבים מתנגדים לסיוע פיננסי מצידה של קרן המטבע בטענה שסיוע שכזה יביא לקריסה כלכלית. בין המתנגדים למהלך נמצא שר האוצר בממשלתו של סילביו ברלוסקוני שהתפרקה לפני כחודשיים, ג'וליו טרמונטי.

טרמונטי אמר היום כי יהיה זה סיכון גדול עבור הכלכלה האיטלקית, במידה ואיטליה תחליט לפנות לקרן המטבע הבינלאומית לבקשת סיוע. "לדעתי הסיכון הגדול ביותר עבור הכלכלה האיטלקית יהיה במידה ואיטליה תקשיב לעצות של מדינות אירופה האחרות ותבקש סיוע פיננסי מקרן המטבע הבינלאומית", אמר טרמונטי.

כזכור, איטליה ביקשה כבר בנובמבר 2011 מקרן המטבע העולמית לפקח על הכלכלה שלה ועל הרפורמות שהיא מנסה להעביר, זאת כדי להרגיע את השווקים. בנוסף, קרן המטבע תערוך סקירה של נכסי המדינה ותפרסם אותה תוך מספר חודשים.

"אני לא יודע מה היקף הסיוע שאיטליה מתכוונת לבקש מקרן המטבע, אך להערכתי הוא עומד על 300-400 מיליארד אירו", אומר טרמונטי.

יחד עם זאת, בכירים בממשל האיטלקי מכחישים בתוקף כי איטליה זקוקה לסיוע מקרן המטבע כפי שסייעה בעבר ליוון, פורטוגל ואירלנד, והזרימה אליהן כספים בהיקף של יותר מטריליון אירו כדי כדי להציל אותן מחדלות פרעון.