"המלשינון" חוזר: אושר חוק למעקב אחר נהיגה ברכבי חברה

עפ"י ההצעה, רכבי חברה יחויבו במדבקה לדיווח על עבירות תנועה ■ החוק לא יחול על רכבי כוחות הביטחון וההצלה ■ הקנס למי שיעבור על החוק: עד 14,000 שקל

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אישרה היום (ד') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לדיווח ומעקב אחר נהיגה מסוכנת ברכבי חברה. חברי הכנסת מציעים לחייב חברה שבה יש קצין בטיחות להפעיל מוקד טלפוני שיקלוט את הדיווח באופן ישיר, וכן להדביק מדבקה על כל רכב חברה שבה מספר טלפון מקוצר לצורך הדיווח.

יצוין כי תקנה ברוח זו קיימת כבר מספר שנים, אולם בלחץ ציים גדולים במשק היא הפכה להיות "התנדבותית", ובמקרים רבים המדבקה סמלית בלבד וכמעט לא ניתנת לקריאה.

יו"ר איגוד קציני הבטיחות והתעבורה, דוד בוקר, אמר בוועדה כי "אופן הדיווח היום הוא לא יעיל, שכן הנהג צריך לרשום גם את מספר הרכב וגם מספר טלפון תוך כדי נסיעה, והדבר מסיח את דעתו ומסכן אותו".

לדבריו, "יש מחקרים לפיהם נהגים המתעסקים בטלפון בזמן נהיגה מגדילים פי 4 את הסיכוי לתאונה. כדי להקל על הדיווח צריך לקבוע מספר ארצי מקוצר, שהמדבקה תהיה בנוסח אחיד ואף זוהרת כדי שתיראה גם בלילה".

יו"ר פורום "נוהגים היי-טק", נועם קום, טען כי עצם החובה להדביק את המדבקה לא תוביל להפחתה של 50% בתאונות ואפילו לא להרבה פחות מכך. הוא הוסיף עוד כי לפעמים אין כלים להתמודד עם הנהגים המתפרעים, ואם מעבירים חוק מחייב - הוא צריך לחול על כל הנהגים ולא רק על הנהגים שמשתמשים ברכבי חברה.

סגן היועץ המשפטי של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל, עו"ד סרן יונתן לוינשטיין, ביקש להחריג את הצבא מהחוק. "בצה"ל יש קציני בטיחות בתעבורה, והצבא מחיל על עצמו פקידה מחייבת שמסדירה את עניין המדבקות. לאור זאת חלה אצלנו ירידה מתמדת בתאונות של 10%-15% בשנה, וב-2011 לא היה אפילו הרוג אחד בתאונות דרכים בצבא", אמר.

הוועדה אישרה כאמור את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית, וקבעה כי כל חברה המחויבת להעסיק קצין בטיחות תחויב לנהל מערכת לדיווח על הנוהגים ברכבי החברה. המוקד יפעל כל השבוע למעט ימי המנוחה, במשך 10 שעות לפחות בין השעות 6:00 ל-22:00, כאשר ביתר השעות יופעל מענה אוטומטי.

עוד נקבע כי על רכבי החברה תודבק מדבקה ובה מספר טלפון מקוצר לדיווח, כאשר מאפייני המדבקה, ובהם גודלה ומיקום הדבקתה, ייקבעו בתקנות שצריך להביא שר התחבורה לאישור הוועדה תוך 4 חודשים מאישור החוק.

עוד קבעה הוועדה כי מי שיעבור על החוק צפוי לקנס בסך של עד 14,000 שקל, וכי החוק ייכנס לתוקפו חצי שנה לאחר אישורו במליאה ופרסומו ברשומות.

כמו כן החליטה הוועדה כי החוק לא יחול על רכבי כוחות הביטחון וההצלה, ובכלל זה צה"ל, משטרת ישראל, שירותי הכיבוי, שירות בתי הסוהר, מגן דוד אדום ויחידות ביטחוניות נוספות בהן השב"כ והמוסד.