"גלובס" מציג: איך לשדרג את הקריירה ולהקפיץ את השכר

בעיית יוקר המחיה העלתה על סדר היום את אי-היכולת להתפרנס בכבוד גם במקצועות הנחשבים ליוקרתיים ■ "גלובס" מונה את המקצועות, ונותן עצות כיצד ניתן לשדרגם כדי להקפיץ את השכר כלפי מעלה

בשבועות האחרונים זורמים אל יחידות הייעוץ התעסוקתי בחברות ההשמה, סטודנטים המתלבטים אם כדאי להם להמשיך בלימודים ולרכוש את הפרופסיה עליה חלמו. מופע זה מתרחש בצל המחאה החברתית, שבמסגרתה ראינו כיצד בעלי מקצוע יוקרתיים משתכרים רק מעט מעל שכר המינימום, ונקלעים למלחמה קיומית, לאחר שהשקיעו רבות באקדמיה.

"גם לפני עשור", מסבירה גלית רובינשטיין, מנהלת היחידה לניהול קריירה באדם-מילא, "רופא-מתמחה השתכר מעט, אבל הסיטואציה השתנתה. יוקר המחיה עלה, אנחנו אחרי משבר כלכלי אחד ולפני משבר כלכלי נוסף, ובעיקר - אנחנו אחרי חשיפה תקשורתית אדירה, לכל אותן קבוצות מקצועיות שהצטרפו אל מחאת הצדק החברתי, וחשפו את שכרם הנמוך לתודעה הציבורית.

"סטודנטים לכלכלה, לפסיכולוגיה, לעבודה סוציאלית, ולרפואה תוהים - האם ההשקעה, שבמסגרתה הוריהם משכנו בתים כדי לשלם על תואריהם, תישא בהכרח פירות? הם הגיעו לחוגי הלימודים הללו מתוך תחושת שליחות, והיו נכונים לשאת את המעמסה, אבל חלקם מקבלים היום רגליים קרות ומתלבטים, האם לפנות לעיסוק אחר. החדשות הטובות הן, שעם טוויסט קטן בחשיבה או עם השקעה קטנה נוספת בהסבה מקצועית, ניתן למנף את הלימודים שנרכשו למקצוע חלופי, ששכר נאה בצדו".

איך עושים את זה? "גלובס" מונה מספר מקצועות שדורשים השקעה אקדמית רבה, מפרט את השכר הממוצע שמקבלים לאחר סיום הלימודים, ונותן עצות כיצד ניתן לשדרגן כדי להקפיץ את השכר כלפי מעלה.

שדרוג 1 - מפסיכולוגיה למשאבי אנוש

ההשקעה: רובינשטיין: "סף הקבלה ללימודי פסיכולוגיה עומד על ציון פסיכומטרי 700-720, והלימודים נמשכים בממוצע חמש-שש שנים, עד להשלמת תואר שני, כאשר לאחריו מגיעה התמחות בת כשנתיים-ארבע שנים. אחרי התואר הראשון, וכדי להמשיך לתואר שני, חייבים לעבור את מבחן המתא"ם (המרכז הארצי לבחינות והערכה) בציון גבוה. הלימודים מאופיינים ברמת קושי ועומס גבוהים במיוחד, שכוללים הרצאות עיוניות, פרקטיקום, כתיבת תזות ועריכת מחקרים".

הפירות: "שנות ההתמחות מאופיינות בשכר הקרוב לשכר מינימום, כאשר ה'תירוץ' הוא, שהמתמחה נהנה מהדרכת פסיכולוגים מומחים. פסיכולוג קליני מתחיל בשירות המדינה, מרוויח בין 4,000-7,000 שקל בשנתיים הראשונות, ו-8,700 שקל כשיש לו ניסיון של שנתיים-שש שנים. רק אחרי שבע שנים השכר החודשי יגיע לממוצע של 11,500 שקל. עם סיום ההתמחות, ניתן לפתוח קליניקה עצמאית ולהשתכר כ-400-300 שקל לשעת ייעוץ, אבל עם חוסר ניסיון, כביכול, קשה מאוד להשיג קליינטורה".

השדרוג: "לסטודנט שמתעקש להיות פסיכולוג קליני, מומלץ למצוא בשלב ההתמחות אפיק פרנסה אחר ולא להישען רק על שכר מתמחים. בעלי תואר שני יכולים להרצות או לתרגל במכללות (יקבלו אותם בזרועות פתוחות), או לעסוק באבחון ובמיון במכוני השמה. סטודנט שלא מוכן לשאת במחיר התובעני של הלימודים, יכול לפנות לתחום משאבי אנוש בארגון עסקי או בחברת ייעוץ ארגוני. בתנאים כאלה, כמתחיל, הוא עשוי להשתכר 10-15 אלף שקל".

שדרוג 2 - מרפואה לחוקר קליני מסחרי

ההשקעה: "ממוצע הפסיכומטרי עומד על 730 כתנאי סף, והקבלה כרוכה גם בראיון אישי. רופאים לומדים כשבע שנות לימוד, כשלאחר מכן הם נדרשים לחמש שנות התמחות. השקעת מתמחה ברפואה גדולה יותר מתמחה בפסיכולוגיה, כיוון שהוא עובד סביב השעון, עבודה אינטנסיבית במשמרות ובשכר שלא תואם את מידת ההשקעה".

הפירות: "רופא מתחיל מועסק לרוב בבתי חולים, בקופות חולים או במוסדות הבריאות הציבוריים. משכורת ממוצעת לרופאים מתמחים, כולל תורנויות וכוננויות בבתי חולים ציבוריים, עומדת על כ-13 וחצי אלף שקל".

השדרוג: "להשתלב כרופא בחברות פרמצבטיקה או בחברות ציוד רפואי, ולהיות שם אחראי על מחקרים קליניים, או לכהן כמנהל מוצר. זוהי אופציה שבמסגרתה ניתן להשתכר כ-11-15 אלף שקל. אופציה חלופית נוספת היא, לנטוש את ההתמחות וללכת למחקר עיוני טהור באוניברסיטה או במכוני מחקר, ולהשתכר כ-9-12 אלף שקל בממוצע. אפשרות נוספת היא, ללכת ולעשות תואר במשפטים, ולהפוך למומחה לרשלנות רפואית או למומחה לעריכת פטנטים בתחום הרפואי. לשני העיסוקים האחרונים יש ביקוש עצום, כיוון שאין הרבה אנשים שמשלבים שני עולמות תוכן אלה, והשכר שם נע בין 13-21 אלף שקל בחודש".

שדרוג 3 - מכלכלה לחשבונאות

ההשקעה: "שנות הלימוד לתואר ראשון נמשכות שלוש-ארבע שנים, כשתנאי הסף באוניברסיטאות גבוהים (ממוצע פסיכומטרי של 665-728). הלימודים עצמם תיאורטיים, מורכבים, מתמטיים ובעלי תוכן אבסטרקטי. בנוסף, השנה הראשונה בלימודים היא שנת סינון, כאשר רק אחוז מסוים מהתלמידים מורשה לעבור הלאה".

הפירות: "מרבית הסטודנטים שהשקיעו בלימודי כלכלה מוצאים עצמם, עם סיום לימודיהם, בבנקים או בחברות השקעות - בתפקידי מכירות מוצרים פיננסיים, אדמיניסטרציה, שירות לקוחות או כטלרים. בתפקיד מתחיל בבנק מרוויחים 5,000-6,000 שקל, ורבים מתייאשים ועוזבים ('אני לא מבין כיצד חוג לימודים יוקרתי, שנוגע בכספים, הוביל אותי להתחלה כזו עלובה')".

השדרוג: "השתלבות בצוות כלכלנים בארגון עסקי או בארגון ממשלתי יקפיץ את השכר ל-8,000-10,000 שקל. זה לא מהלך פשוט, אבל הוא אפשרי על-ידי הפעלת קשרים. אפשרות ריאלית יותר היא לעשות קורסי השלמה, למשל, שנת השלמה לחשבונאות, ואז להשתכר כרואה חשבון מתחיל שכר של 10-12 אלף שקל".

שדרוג 4 - מעבודה סוציאלית למנהל רווחה

ההשקעה: "לימודי עבודה סוציאלית לא נראים על פניו קשים, אבל התובענות היא בהיבט הרגשי: לימודים אינטנסיביים, שמחייבת את הסטודנט להיכנס לתוך עולמות הרגש שלו, ולבוא במגע עם סיטואציות קשות של החברה כמו אלימות, סמים, התעללות בחסרי ישע ועוד".

הפירות: "אחרי הלימודים, סטודנט לעבודה סוציאלית מוצא את עצמו לרוב במוסדות ציבור של משרד הרווחה, עם שכר של 4,500-5,000 שקל. לחלופין, הוא יכול לעבוד בגופים פרטיים כמו בתי אבות, ולהשתכר מעט יותר מכך".

השדרוג: "עם תום הלימודים הוא יכול להצטרף לארגון עסקי גדול כמנהל רווחה. אמנם באופציה הזאת הוא מתרחק מהמקצוע המקורי, אבל הוא עדיין בתפקיד ש'דואג לאנשים', והשכר עשוי להגיע ל-9,000-10,000 שקל. אלטרנטיבה אחרת היא, להמשיך לתואר שני בעבודה סוציאלית קלינית. לימודים אלה מעניקים רישיון לפתוח קליניקה (כמו פסיכולוג) ולתת ייעוץ משפחתי או זוגי, כשכאן אפשר להשתכר 250-300 שקל לשעה".