"בעולם חוב גדול מדי וחוסר אמון; סיכון לקריסה מוחלטת"

כך פותח ביל גרוס, מנכ"ל קרן ההשקעות הגדולה בעולם, פימקו, מזכר ששלח למשקיעיו ■ לפי גרוס, הכלכלה העולמית מאופיינת בצמיחה איטית ושיעורי אבטלה גבוהים - כולם לכודים ב"מלכודת אשראי"

"לעולם יש חוב גדול מדי, מחסור באמון המשקיעים וקיימת סבירות גבוהה לקריסה מוחלטת", כך פותח ביל גרוס, מנכ"ל קרן ההשקעות הגדולה בעולם, פימקו, מזכר ששלח למשקיעיו.

לפי המכתב של גרוס, העולם נכנס למצב שהפך להיות המצב הנורמאלי בשנתיים האחרונות, ומאופיין בצמיחה איטית של מדינות ביחד עם שיעורי אבטלה גבוהים. בשלושה עשורים האחרונים, כל המדינות המפותחות למדו להשתמש באשראי ובגרורותיו השונות בכדי לעודד צמיחה ושיגשוג. כתוצאה מכך מרבית מהמדינות של העולם המערבי, וחלק אף מהמדינות המתפתחות, נשאבו אל תוך המלכודת של האשראי, ששימש כתחליף להשקעות בדברים מוחשיים יותר כמו כוח העבודה והשכלה - שהיו יוצרים צמיחה גבוהה יותר.

המדינות יצרו "ניירות" שלא היו להן עוגן ממשי ופיתחו מוצרי אשראי משוכללים. כתוצאה מכך, גרוס מציין כי האשראי בשווקים הפיננסים התנפח למימדים ענקיים, כך שהתפוצצות הבועה הזו גרמה לתהליך מהיר של קריסה, שהגיעה לשיא בהתמוטותם של בתי השקעות כמו ליהמן ברדרס ב-2008.

בהמשך המכתב גרוס מציין שלא נעשו שינויים משמעותיים בשוק האשראי והוא נותר מסוכן כפי שהיה, כך שהעתיד הקרוב יהיה מאופיין בצמיחה כלכלית אפסית ובשיעורי אבטלה גבוהים שעלולים לדרדר את הכלכלה האירופית לקריסה.