מנכ"ל מאינד: "חברות שלא דיברו איתנו, שילמו מחיר מופרז"

כך אומרת מוניקה ינקו על חברות הסלולר הוותיקות ■ מאינד החלה לעבוד עם מפעילים וירטואליים מקומיים, כולל רמי לוי תקשורת ואלון סלולר

היום, עבודה עם רמי לוי תקשורת ואלון סלולר, מחר - חוזים עם פלאפון ופרטנר? אם שואלים את מוניקה ינקו, מייסדת ומנכ"לית מאינד CTI, התשובה חיובית. מאינד, ספקית פתרונות תוכנה לבילינג (גביה) וטיפול בלקוחות, נהנית מהשינויים במפת התחרות בשוק המקומי.

החברה, שבמשך שנים התמקדה בעיקר בארה"ב, החלה לעבוד בשנה האחרונה עם שניים מהמפעילים הווירטואליים (MVNO) הישראליים. החוזה עם אלון סלולר הוא השני של החברה בשוק זה, ועוד קודם מאינד חתמה על הסכם לספק לפלאפון פתרונות לתחום ה-MVNO. רמי לוי הגיע להסכם שיתוף פעולה עם פלאפון, וכך מאינד עובדת גם איתו. אם חברות MVNO נוספות יגיעו להסכם עם פלאפון, מאינד תספק להן את הפלטפורמה.

עם האוכל, כידוע, בא התיאבון, ובמאינד מכוונים גבוה. "יבוא יום שחברות הסלולר הישראליות יחליפו את המערכות שלהן, ואנחנו ממליצים להן לשקול את המערכות של מאינד, שיכולתן כבר הוכחה", אומרת ינקו. "עד היום, החברות הישראליות לא היו מוכנות לדבר עם חברות קטנות יחסית כמו מאינד, ולכן הן שילמו מחירים מופרזים על בילינג. לדוגמה, פנינו למירס (שמקימה רשת סלולר חדשה, ש.ח.ו.) ורק בזכות קשרים אישיים הצלחנו להשיג שם פגישה. ההרגשה שקיבלנו הייתה כאילו אומרים לנו 'באיזו זכות אתם באים לדבר איתנו?' כשבסך הכל רצינו להשתתף במכרז".

- אז מה גורם לך לחשוב שבעתיד יהיה שונה?

"לספקיות הסלולר כבר אין רווחיות כמו פעם, אז למה שירשו לעצמן להוציא עשרות מיליוני דולרים על בילינג? הן חייבות לשמור על הרווחיות. איך עושים את זה? אחת הדרכים היא לייעל את מערכות ה-IT".

- כלומר להערכתך בעתיד, כשחברת סלולר ישראלית תחליף מערכות בילינג, היא תשקול גם את מאינד ולא רק את אמדוקס, קומברס או אורקל?

"ישקלו - בטוח, השאלה אם יהיה להן אומץ לבחור במאינד. בפלאפון יש לנו דריסת רגל, ויש בינינו הערכה הדדית. המערכת שלנו שם תומכת בכל הרגולציה הישראלית, שלא ייאמן כמה שהיא מורכבת. דרך אלון, שיש לה הסכם עם פרטנר, גם פרטנר תוכל להכיר אותנו, ואולי בעתיד נוכל להיכנס לתוך הארגון".

מאינד נסחרת בנאסד"ק בשווי 37 מיליון דולר, לאחר שנפלה ב-44% מהשיא השנתי. בעלת המניות הגדולה בחברה היא ינקו, שמחזיקה ב-20.7% מהמניות. שני בעלי מניות גדולים מימשו השנה החזקות - קרן PNC, ולויד מילר ה-III, שידוע כאקטיביסט אך במאינד הוא לא ניסה להשפיע על מהלכי החברה.

מילר החזיק בכ-8% ממאינד במשך שלוש שנים בהן המניה עלתה ב-600%, ונהנה גם מדיבידנדים. "אני בטוחה שיהיו עוד אנשים שיעשו כסף ממניות מאינד", אומרת ינקו.

לפני שנה, מאינד חתמה על הסכם ייחודי עם ספקית התקשורת הקנדית EastLink: אספקת פתרון בילינג ושירות לקוחות מצד אחד, ואופציה לאיסטלינק לרכישת מניות מאינד מצד שני. ההקצאה נעשתה במחיר 2.48 דולר למניה, לעומת 1.95 דולר כיום.

לאיסטלינק ניתנה תקופה של שנה וחצי להחליט אם בכוונתה לממש את האופציה ולהחזיק בכ-5% ממאינד. "אנחנו מתקדמים בפרויקט בקנדה, והם כבר הרחיבו את הפעילות איתנו, אבל אנחנו עדיין לא יודעים אם הם יממשו את האופציה", אומרת ינקו.

"הסיבה שנתנו להם אופציה היא שאנחנו מאמינים שאיסטלינק יכולה להפוך ללקוח ענק שלנו. הסיבה שהם רצו את האופציה היא כי הם היו משוכנעים שבזמן הפרויקט, מישהו יגלה את מאינד ויציע לקנות אותנו. הם רצו שיהיה להם קלף שיבטיח שנמשיך לעבוד איתם. בינתיים, עוד לא גילו אותנו", מוסיפה ינקו בחיוך.

באחרונה דווח שמאינד תובעת 8 מיליון שקל ממשרד רואי החשבון הקודם שלה, קסלמן וקסלמן, בטענה לנזק בשל התרשלות. התביעה קשורה להשקעה ב-ARS, אג"ח שנזילותן נפגעה במשבר. במאינד ממתינים לתגובת קסלמן לתביעה.

"היו לנו תקופות קשות בחברה", היא אומרת, "היו בעיות פיננסיות, שלא אפשרו לנו להתמקד בעיקר, וב-2008 לא קיבלנו אפילו הזמנה חדשה אחת. עכשיו המצב הפוך - התחושה היא שעלינו מדרגה, ואנחנו מוכנים למדרגה הבאה".