ועדת הכספים תאשר השבוע עוד 300 מיליון שקל לתעש

מדובר במקדמות שיאפשרו שקט תעשייתי בחברה למשך 3 חודשים, עד שתועמד להפרטה כיחידה אחת

ועדת הכספים של הכנסת עתידה לדון השבוע בצעד נוסף במתווה שאמור להוביל להפרטת התעשייה הצבאית (תעש). במסגרת הדיון, שצפוי להתקיים ביומיים הקרובים, תאושר העברה של כ-300 מיליון שקל ממשרדי האוצר והביטחון לתעש.

הסכום אמור להבטיח את המשך פעילות החברה בחודשים הקרובים, לרבות תשלום שכר לעובדים, העברות לגמלאים, רכש של חומרי גלם ותשלום לספקים. את ההצעה יביאו ח"כ שי חרמש (קדימה) שעומד בראש צוות פרלמנטרי שמינתה ועדת הכספים, ומזכיר הוועדה, טמיר כהן. הצוות הוקם במטרה להאיץ את המהלך שיוביל לפתרון המשבר המתמשך בתעש. בשבועות האחרונים חלה פריצת דרך שאפשרה לגבש מתווה להפרטה, שיישומו כבר החל בשטח. לדברי ח"כ חרמש, הצורך בהעברת הכסף לתעש זוכה למשנה תוקף על רקע העובדה שעובדי החברה טרם קיבלו את משכורות דצמבר. לאחרונה מאשרת ועדת הכספים מדי חודש העברת הלוואות לתעש כדי לאפשר תשלום משכורות ולהצטייד בחומרי גלם שיבטיחו את המשך הייצור השוטף.

הסכום שאותו אמורה לאשר ועדת הכספים, מורכב ממקדמות של משרד הביטחון לתחמושת מתעש, בהיקף של 150 מיליון שקל, וסכום דומה שיעביר האוצר על חשבון מחיקת החוב של החברה. במסגרת ההבנות שהושגו עד כה, סוכם על פרישה של כ-950 מעובדי החברה שאינם נחוצים עוד למערכת. עלות תוכנית הפרישה היא 1.1 מיליארד שקל.

עוד סוכם על רשת ביטחון לכ-1,050 עובדים שימשיכו לעבוד בחברה, כדי להבטיח את זכויותיהם במקרה שיפוטרו לאחר ההפרטה. לדברי ח"כ חרמש, הצוות שבראשותו יפעל מול האוצר במטרה להסכים על מחיקת הגירעון בהון העצמי של תעש, שנאמד בכ-2.4 מיליארד שקל. המהלך יאפשר לחברה לפרסם דוחות, מה שיאפשר להפריט אותה כיחידה אחת. גורמים מקורבים לתעש דיווחו כי אחרי שנים רבות של "טחינת מים", כהגדרתם, ניכרת רצינות רבה מצד כל הגורמים.

עדיין לא ברורה עמדת משרד הביטחון לגבי הקווים האסטרטגיים: מדובר בקווים שתעש נדרשת להחזיק לייצור תחמושת בשעת חירום, אך הם אינם כלכליים, ומסבים לחברה הפסדים של כ-200 מיליון שקל בשנה.

במתווה החדש יידרש משרד הביטחון להתחייב על כיסוי ההפסדים שנגרמים לתעשייה הצבאית בשל החזקת קווים אלה.