אנליסטים: "יוון קורסת - ועתידו של גוש האירו לוט בערפל"

"עתידו של גוש האירו יוכרע בחודשים הקרובים" ■ יוון מתקשה לאשר את התנאים שהציבו לה קרן המטבע ומדינות גוש האירו ■ הבחירות הקרובות ביוון ובצרפת יקשו עוד יותר על קובעי המדיניות

לפי הערכותיהם של אנליסטים, למרות שהמשבר האירופי ירד מהכותרות לזמן קצר, הוא עלול לחזור במלוא העוצמה ובחודשים הקרובים מנהיגי האיחוד יאלצו להחליט אם הם מעוניינים להציל את מטבע האירו שעלול לקרוס, או שמא הם ייכנעו למכשולים הפולטיים והכלכליים העומדים בפניהם.

ביוון, שם המשבר החל עוד לפני כשנתיים, הממשלה נמצאת במירוץ כנגד השעון לאשר את תוכנית החילוץ הגדולה במסגרתה היא תקבל סיוע ממדינות האיחוד ומקרן המטבע הבינלאומית, בהיקף של כ-130 מיליארד אירו, ובתמורה היא תיאלץ לבצע קיצוצים נרחבים שיכללו גם "תספורת" למחזיקי האג"ח שלה בהיקף של כ-50%. במידה ויוון לא תעמוד בתנאים אלה ולא תקבל את הסיוע החיצוני, קרוב לוודאי שהיא תעמוד בפני חדלות פרעון לכל היותר עד מרץ 2012, מציינים האנליסטים.

יחד עם זאת, ממשלת יוון מנהלת משא ומתן עיקש כבר במשך מספר שבועות עם הבנקים היוונים והאירופים כאחד, כדי שיסכימו לקבל את ה"תספורת" ולוותר על חלק נכבד של ההשקעה שלהן. ללא תוצאות מהותיות עד כה, האנליסטים מטילים ספק ביכולתה של אתונה לעמוד בתנאים שהציבו לה מדינות גוש האירו כך אם היא לא תציג התקדמות משמעותית היא תעמוד ככל הנראה בפני חדלות פרעון.

"כאשר הסיכון לגבי חדלות פרעון של ממשלת יוון גובר, כמו גם מצבם העגום של איטליה וספרד, עתידו של גוש האירו לוטה בערפל", טוענים כלכלנים בברקליס קפיטל.

בנוסף, לפי האנליסטים, בחודשים הקרובים צרפת ויוון יאלצו להתמודד עם בחירות חדשות, עניין שיקשה על מקבלי ההחלטות בתיפקודם הן ברמה הלאומית והן ברמה הבינלאומית, כך שהיכולת של מנהיגי המדינות הללו לפעול ביתר שאת, דווקא כאשר הלחץ על גוש האירו ייגבר, תיפגע.

יתרה מזאת, איטליה וספרד מוסיפות אש למדורה משום שהן אינן מוכנות לקבל כל סיעו חיצוני שיגיע מקרן המטבע הבינלאומית, זאת בשל החשש שלהן כי סיוע שכזה רק יכביד עליהן.