התחנה המרכזית החדשה בת"א נשלחת להקפאת הליכים

בעלי התחנה, בראשות חברת נצבא של קובי מימון וחיים צוף, החליטו להפסיק לתמוך בפרויקט שצבר חובות של 250 מיליון שקל ■ רוב החוב נרכש ע"י נצבא ב-2009 מידי בנק דיסקונט

כמעט 19 שנים חלפו מאז נפתחה התחנה המרכזית "החדשה" בתל אביב (התמח"ת), ואתמול הודיעה בעלת השליטה בתחנה, חברת נצבא של קובי מימון וחיים צוף, כי החליטה לפעול להגשת בקשה לצו הקפאת הליכים ומינוי נאמן לפרויקט התחבורתי-מסחרי.

נצבא מחזיקה ב-72% מהנכס ואילו חברות התחבורה אגד ודן מחזיקות יחד בכ-23% בסך הכל. משפחת יונה (שהקימה את התחנה) מחזיקה ב-5% הנותרים. ל"גלובס" נודע כי ההחלטה על פנייה לביהמ"ש התקבלה לאחר שבעלי התחנה סירבו להעמיד סכומים נוספים לפרויקט המפסיד.

לתמח"ת חובות של כ-250 מיליון שקל, מרביתם של נצבא, שנטלה את השליטה בפרויקט בשלהי 2009 לאחר שרכשה את חוב התמח"ת לבנק דיסקונט, בסך 193 מיליון שקל, תמורת 138 מיליון שקל "בלבד".

במועד רכישת החוב, הוארך מועד החזר ההלוואה בחמש שנים. למהלך בו נקטה נצבא קדמה פנייה של הבנק באוקטובר 2009 לתמח"ת, בדרישה להסדר חוב או פירעון מיידי, וזאת חמש שנים לאחר הסדר חוב קודם עליו סיכמו הצדדים.

נצבא שהוקמה בעבר על ידי אגד, היא זרוע הנדל"ן של מימון וצוף, שפעילותם הרווחית כיום במסגרת החברות הציבוריות היא בעסקי האנרגיה. החברה, הנסחרת היום בשווי של 1.8 מיליארד שקל, מחזיקה במספר קרקעות יקרות במרכזי ערים בישראל במסגרת פעילותה בתחום הנדל"ן המניב. כן, היא מנהלת 13 מרכזי תחבורה.

הגורל השחור של ה"פיל הלבן"

התמח"ת החלה להיבנות באמצע שנות ה-70 בדרום ת"א (רחוב לוינסקי). באותה תקופה טענו תושבי הסביבה כי "הפיל הלבן", כך כונה אז הפרויקט, מכער ומזהם את האזור והוא צפוי להוריד משמעותית את ערך הדירות במקום. בשנת 1983 חודשה בניית התחנה, עם רכישת הפרויקט על ידי הקבלן מרדכי יונה, באמצעות חברת חפציבה שבשליטתו, ובשותפות עם אגד ודן.

באוגוסט 1993 נפתחה התמח"ת, הכוללת שטח מסחרי של כ-37 אלף מ"ר ושטח התחבורתי כ-60 אלף מ"ר, כשהשוכרים העיקריים בנכס היו חברות התחבורה אגד ודן, השוכרות יחדיו כשליש מהשטח. ואולם, נכון להיום חלקים שלמים של הפרויקט המיועדים למסחר עומדים נטושים ולחלקם פלשו מחוסרי דיור.

כנגד התמח"ת קיימים מספר הליכים משפטיים, הכוללים בין היתר תביעת דיירים הטוענים לירידת ערך ומטרדים של זיהום אוויר ורעש, וכן תביעה לתשלום פיצויים לרוכשי חנויות במבנה, בטענה שהחנויות שנרכשו על ידם בלתי כשירות למסירה או לשימוש.

בשנת 2010 רשמה התמח"ת הכנסות מדמי שכירות בהיקף של כ-37 מיליון שקל והפסד של 7 מיליון. בתשעת החודשים הראשונים של 2011 היו הכנסותיה 27 מיליון שקל עם תפוסה של 64% בלבד. דמי השכירות ירדו בשנה האחרונה ב-20% לרמה של 62 שקל למ"ר לחודש.

רואי החשבון של התמח"ת צירפו הערת "עסק חי" לדוחותיה עקב גירעון בהון החוזר ופערים צפויים בתזרים המזומנים שלה.

נצבא מבהירה שלהקפאת ההליכים של התמח"ת לא תהיה השפעה על דוחותיה הכספיים.