S&P הורידה את דירוג האשראי של צרפת לרמה של +AA

(עדכון) - ההורדה עלולה לפגוע בדירוג של קרן החילוץ האירופית (EFSF), שכן לצרפת נתח של 20% בקרן ■ בסוכנות האשראי הורידו גם את דירוג האשראי של ספרד ל-"A" עם תחזית שלילית ■ בסה"כ 9 מדינות בגוש האירו ספגו הורדת דירוג

סוכנות דירוג האשראי S&P עושה זאת שוב: לאחר שבחודש אוגוסט היא גרמה לארצות הברית לאבד את דירוג האשראי המושלם שלה, היום (ו') הגיע תורה של צרפת. S&P הורידה את דירוג האשראי של הכלכלה השנייה בגודלה בגוש האירו ברמה אחת לרמה של +AA, מהרמה המושלמת של AAA.

הסוכנות הורידה את דירוג האשראי של 9 מדינות בגוש האירו. דירוג האשראי של הכלכלה הרביעית בגודלה בגוש האירו, ספרד, ירד לרמה של A מרמה של "-AA", ואילו דירוג האשראי של הכלכלה השלישית בגודלה בגוש, איטליה, ירד ל-"+BBB" מרמה קודמת של +A. גם אוסטריה, כמו צרפת, איבדה את דירוג האשראי המושלם שלה AAA וירד לרמה של +AA. דירוג האשראי של פורטוגל ירד לרמה של BB, כלומר לרמה של "זבל".

"הורדות הדירוג שביצענו היום מבוססות בעיקר על ההערכות שלנו שלפיהן הצעדים שנקטו מנהיגי אירופה בשבועות האחרונים לטיפול במשבר החוב ביבשת אינם מספקים מענה מלא ללחצים שמופעלים על גוש האירו", נאמר בהודעה שפרסמה S&P עם פרסום ההודעה על הורדת הדירוגים.

בסוכנות אישרו שדירוג האשראי של גרמניה, בלגיה, אסטוניה, פינלנד, אירלנד, לוקסמבורג והולנד נותר ללא שינוי. ההודעה הזאת היא סוג של חדשות טובות ביום השחור הזה עבור אירופה, שכן ב-15 בדצמבר S&P הזהירה גם מהורדת דירוג אפשרית של גרמניה, הכלכלה החזקה ביותר בגוש האירו. כמו כן, דירוג האשראי של גוש האירו עצמו נמצא בסכנה, לאחר הודעה דומה.

בשבועות האחרונים התגברו השמועות על כך שצרפת עלולה לספוג הורדת דירוג על ידי סוכנות S&P, ויש כאלה שטענו שבסוכנות רק חיכו עד שתסתיים תקופת החגים הנוצרית על מנת להודיע על ההורדה כשההחלטה בפועל התקבלה כבר לפני מספר שבועות. ההודעה של S&P באה לאחר נעילת המסחר בוול סטריט, כך שהתגובה למהמלך נראה רק ביום שני עם חידוש המסחר בבורסות העולם.

שר האוצר הצרפתי אישר את הדיווחים עוד לפני פרסום הדוח

עוד לפני ההודעה הרשמית של הסוכנות, שר האוצר הצרפתי, פרנסואה ברואה, אישר כי סוכנות הדירוג S&P הורידה את דירוג האשראי המושלם ("AAA") של צרפת בדרגה אחת, ל-"+AA". ברואה אמר כי הורדת הדירוג אינה קטסטרופה, וכי השווקים ציפו למהלך כזה.

על פי דיווחים שהתפרסמו מוקדם יותר היום בסוכנות הידיעות הצרפתית, S&P הורידה גם את דירוג האשראי של איטליה לרמה של "+BBB". הסוכנות אמורה להוריד היום דירוג לעוד מדינות בגוש האירו, ביניהן אוסטריה, סלובקיה, ספרד ופורטוגל, אולם גרמניה והולנד, בעלות הדירוג המושלם, לא נמצאת בין המדינות הללו. סוכנות הדירוג עצמה לא הגיבה לדיווחים.

הורדת הדירוג של צרפת עלולה לפגוע בקרן החילוץ האירופית (EFSF). לצרפת, אחת הכלכלות הגדולות והחזקות בגוש האירו, נתח נכבד (מעל ל-20%) בקרן החילוץ האירופאית. הקרן, בהיקף של 440 מיליארד אירו, נהנית כעת מדירוג "AAA" מושלם על ידי שלושת סוכנויות הדירוג הבולטות - S&P, פיץ' ומודי'ס. הפגיעה בדירוג האשראי של צרפת עלולה לאיים על הדירוג המושלם, ולפיכך להגדיל את עלויות גיוס ההון של הקרן ואת הריביות על ההלוואות שתעניק לכלכלות אירופה השקועות בחובות (דוגמת יוון, או אף איטליה) - במידה ואלה יזדקקו לסיוע מהקרן.

ב-6 בדצמבר הזהירה סוכנות S&P כי היא עלולה לפגוע בדירוג האשראי של 15 מתוך 17 כלכלות גוש האירו, אם לא יימצא פתרון רציני למשבר החובות ביבשת. סוכנות הדירוג הוציאה את האזהרה לפני פסגת בכירי האיחוד האירופי ב-9 בדצמבר, במסגרתה הגיעו הפוליטיקאים להסכמה מוחלטת (להוציא את בריטניה) על שינוי האמנה הפיסקאלית של האיחוד, והגברת הפיקוח על הכלכלות השקועות בחובות.

ב-5 באוגוסט, כזכור, הורידה S&P את דירוג האשראי המושלם של ארה"ב ("AAA") וגררה את השווקים הגלובליים לטלטלה עזה. החשש הגדול, עם כן, הוא שמהלך דומה של סוכנות הדירוג ה"נועזת" מבין שלושת הגדולות, יוביל לאפקט דומה עם פתיחתה של השנה החדשה.