"דירוג האשראי של ארצות הברית צריך להיות זבל"

את הדברים אמר המשקיע מארק פאבר במהלך ראיון לרשת CNBC ■ הוא טוען שרוב המדינות באירופה צריכות לקבל דירוג אשראי של CCC ■ ומעריך שלהורדת דירוג האשראי של צרפת לא תהיה השפעה גדולה מדי על השווקים

הורדת דירוג האשראי של צרפת לרמה של +AA על ידי סוכנות דירוג האשראי S&P אתמול לא הייתה מפתיעה במיוחד, שכן השמועות על כך התחילו כבר לפני כחודש. אבל יש כאלה שמעריכים שההורדה הזאת לא מספקת, ושצריך להוריד את הדירוג של צרפת עוד יותר. יותר מזה, יש מי שטוען שרוב שהדירוג של רוב המדינות באירופה וארצות הברית צריך להיות ברמה של "זבל".

אחד מאותם אנשים הוא המשקיע הנודע מארק פאבר, שאמר שדירוג האשראי של רוב מדינות אירופה צריך להיות CCC ושדירוג האשראי של ארצות הברית "צריך להיות BBB או "זבל" אם בוחנים את ההתחיוביות הכספיות העתידיות של המדינה שאין להם כיסוי". את הדברים אמר פאבר במהלך ראיון לרשת CNBC.

פאבר טוען שצרפת אינה מקום טוב עבור סיכוני אשראי, ולכן ההורדת הדירוג של S&P למדינה ברמה אחת אינה מספקת, ושצריך להוריד אותו עוד יותר. הוא אמר שהוא לא מוכן בשום פנים ואופן, במצב הנוכחי, לקנות אגרות חוב צרפתיות וגם לא אגרות חוב של ממשלת ארצות הברית.

המצב של גרמניה, הכלכלה החזקה ביותר בגוש האירו, על פי פאבר הינו טוב יחסית. "המצב של גרמניה בסדר, אבל גם לה יש התחייבויות כספיות שאין להן כיסוי", אמר פאבר. "אני מעוניין בקניית אגרות חוב רק בשביל המסחר, ולא בתור השקעה לטווח ארוך, כי השקעה בהן לטווח ארוך תגרום להפסדים".

פאבר, שהכינוי שלו הוא "מר. אבדון" בגלל התחזיות האפוקליפטיות שלו, מעריך שלהורדת הדירוג של צרפת לא תהיה השפעה גדולה על השווקים בעולם, כמו שהורדת דירוג האשראי של ארצות הברית בחודש אוגוסט על ידי אותה סוכנות, לא השפיעה יותר מדי על השווקים. "רוב הירידות בדירוגים כבר מגולמות במחירים של השווקים", אמר פאבר.

בראיון, התייחס פאבר גם למעמדו של האירו מול הדולר בעקבות הודעת S&P, ואמר ש"האירו נמצא במגמת ירידה מול כל המטבעות הגדולים בעולם". "זה יקשה מאוד על החברות באירופה שיש להן חובות בדולרים", המשיך פאבר. "זה יקשה עליהם להחזיר את החובות שלהם".

לבסוף נשאל פארבר מה כן יגרום לתזוזה משמעותית בשווקים? "רק אם מדינה תקום יום אחד ותגיד: "נמאס לי כבר להיות באיחוד האירופי" ותעזוב את גוש האירו", ענה פאבר. "אם המדינה הזאת תהיה יוון, אז זה לא יהיה משהו משמעותי. אבל אם מדינה כמו איטליה או ספרד יעשו זאת, אז השוק יחווה טלטלה חזקה".