"הודעת S&P אופטימית; סיכוי להרחבה כמותית באירופה"

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, מגיב לראשונה להורדת דירוג 9 מכלכלות גוש האירו על ידי S&P ■ מסביר: "גברו הסיכויים לתוכנית הרחבה כמותית של ה-ECB - במתכונת ה'פד'"

הודעת סוכנות הדירוג S&P על הורדת דירוג האשראי של 9 כלכלות בגוש האירו, מגבירה את הסיכויים להותרת מנהיגי אירופה לבנק המרכזי האירופי לרכוש אג"ח ממשלתיות בשוק הפתוח - כך מעריך הבוקר (א') רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה של בנק מזרחי טפחות.

מנחם מסביר כי השווקים כבר "תימחרו" את הודעת סוכנות הדירוג, ולפיכך המשקיעים לא היו מופתעים לנוכח פרסומה: "עם זאת, התגובה הראשונה של שוקי ההון והכספים הייתה שלילית", מסביר מנחם, "בגלל התאמתות החששות כי המהלך אכן יצא לפועל וההכרה בכך שהצעדים שננקטו עד כה ביבשת אירופה לא השביעו את רצונה של חברת הדירוג".

בדיוק כמו מהלך S&P ב-8 באוגוסט 2011, עת הורידה הסוכנות את דירוג האשראי של כלכלת ארה"ב לראשונה בהיסטוריה - גם בהורדת הדירוג האחרונה לכלכלות גוש האירו, ביניהן צרפת, ספרד ואיטליה - הביעו כלכלני S&P חוסר שביעות רצון מהתנהלות מובילי המדיניות הפיננסית באירופה, יותר מאשר מהנתונים הכלכליים הריאליים הנוגעים לכלכלות שדירוגן נפגע בהודעה.

מנחם מנתח את המהלך, ומציין כי לפיכך הוא עשוי להוביל את מנהיגי אירופה לאשר לבנק המרכזי האירופי (ECB) לרכוש אג"ח ממשלתיות ללא הגבלה, מה שיוביל ללחיצת תשואות האג"ח כלפי מטה - ויקל על כלכלות גוש האירו למחזר חובות.

"אם הודעת סטנדרד אנד פורס תצליח להוליך לתחושת דחיפות רבה יותר בקרב מנהיגי אירופה, הסיכוי למהלך של רכישת ניירות ערך מאסיבית (QE) במתכונת ה'פד' בארה"ב יגדל", כותב מנחם.

לדבריו, זוהי "התפתחות שתיחשב חיובית מאוד מבחינת הלך הרוח בשוקי ההון בעולם בכלל ובאירופה בפרט".

מנחם מסביר כי הוא סביר שהודעת S&P עשויה לגרום "פעם נוספת למקבלי ההחלטות באירופה להכיר בחומרת המצב ולגבות זאת בצעדים נוספים, תוך הסתמכות רבה יותר והענקת מרחב תמרון גדול יותר למוסד העיקרי שיכול כעת להציע עזרה מיידית: הבנק האירופי".

"אם, כפועל יוצא של המהלך, גרמניה תיאות לאפשר לו להרחיב במידה ניכרת את מאזניו ולרכוש ניירות ערך בשוק הפתוח, עשוי הפסדם של שוקי המניות באירופה לצאת לבסוף בשכרם", הוא מסכם.