הגיעו להסכמה: הסתיימה השביתה ברשויות המקומיות

(עדכון) - לפי הסיכומים בנושא הארנונה, יפעל ראש הממשלה לסיכול יוזמות חקיקה בכנסת, המטילות נטל תקציבי על הרשויות המקומיות ■ שר הפנים אלי ישי ייבחן בתום 45 יום את השלכות יישום "טבלת מבחן ההכנסה"

הסתיימה השביתה ברשויות המקומיות. בתום פגישה של מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, עם יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, סוכם על סיום מיידי של השביתה.

על פי הסיכום יוקם פורום מנכ"לים בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, ובהשתתפות מנהלי משרד הפנים, הרווחה והשירותים החברתיים, החינוך, הממונה על התקציבים באוצר, ומנכ"ל מרכז השלטון המקומי. פורום זה, ידון וילבן את הסוגיות הנוגעות לשלטון המקומי.

בנוסף, הוחלט כי חלוקת רווחי מפעל הפיס, בין משרד האוצר לבין השלטון המקומי תיוותר כפי שהייתה.

מנכ"ל משרד ראש הממשלה ונציגות השלטון המקומי, יפעלו במשותף למציאת פתרונות שלא יפגעו במפעל התרומות ברשויות המקומיות, בכפוף לשיקול דעתו של היועץ המשפטי לממשלה. בנושא הארנונה, יפעל ראש הממשלה לסיכול יוזמות חקיקה בכנסת, המטילות נטל תקציבי על הרשויות המקומיות.

שר הפנים ייבחן בתום 45 יום את השלכות יישום "טבלת מבחן ההכנסה". בנוסף, יקפיא את יתר המלצות ועדת קהת, והן לא יקודמו לחקיקה במשך 45 יום בהם ידון צוות משותף בהמלצות.

בנושא המים סוכם כי שרי הפנים והאוצר יפעלו לפי המלצות ועדת ניסן, לאישור הנחות מטעמים סוציאליים לצרכנים. תביעת ראשי השלטון המקומי להורדת מחירי המים, תידון בפורום המנכ"לים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ברך על ההסכם ואמר כי "אני שמח יחד עם תושבי הערים שהשביתה הסתיימה וכי השירותים יחזרו לפעול כרגיל".

נתניהו הוסיף כי "מאז הוקמה הממשלה הנוכחית, היא פעלה לחיזוק השלטון המקומי, והקצתה 13.5 מיליארד שקל לפעילות במגוון תחומים לחיזוק הרשויות המקומיות והיא תמשיך לעשות כך גם בעתיד".

שר הפנים אלי ישי מסר כי הוא מברך את ראשי השלטון המקומי, על ההשגים שהשיגו במאבק צודק זה למען אזרחי המדינה, וכן את רה״מ על הענותו והקשבתו לדרישותיהם המוצדקות, שגובשו במסמך ההבנות שעליו עמלו שר הפנים והשלטון המקומי.

ראשי הרשויות המקומיות, כך מסתבר, נלחמו במסגרת השביתה שבה פתחו אתמול (ב') לא רק למען הוזלת מחירי המים וביטול ההנחות בארנונה למשפחות מרובות ילדים. במסמך הדרישות שגיבשו אמש עם שר הפנים, אלי ישי, הם דרשו להרחיב את היקף ההגרלות של מפעל הפיס, ולאפשר לו לראשונה לקיים הגרלות גם ברשת האינטרנט. 50% מהכנסות מפעל הפיס מופנות כיום לרשויות, והגדלת פוטנציאל ההכנסות עשוי להניב להן עוד עשרות מיליוני שקלים בשנה.

מי שאמון על הרגולציה של מפעל הפיס הוא משרד האוצר, שאינו נלהב מדרישת ראשי הרשויות, שמגיעה תוך כדי שביתה. הרחבת היקף ההגרלות ומתן ההיתר להגרלות באינטרנט נדון בין האוצר לראשי מפעל הפיס מספר פעמים בשנים האחרונות, ובאוצר חוששים כי ראשי הרשויות מנסים לרשום הישג בעניין באמצעות הדלת האחורית.

אבל זה לא הכול: אחד הסעיפים במסמך הדרישות קובע: "לא ייעשה שום שינוי בנוהלי מפעל הפיס ותנאי ההיתר". ככל הנראה, הדבר נובע מכוונת האוצר לשנות את תנאי הזיכיון של הפיס, כך שרוכשי הגרלות יחויבו להציג תעודת זהות. אם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, היה מקבל את המסמך הזה ככתובו וכלשונו, מאמצי האוצר היו עולים בתוהו.

רשימת דרישות ארוכה ומגוונת

רשימת הדרישות של השלטון המקומי ארוכה ומגוונת: כך, למשל, המדינה נדרשת לשנות את מודל ה"מצ'ינג", שלפיו תקציבים ממשלתיים עבור פרויקטים ניתנים כל זמן שהרשות המקומית מעמידה 25% מהתקציב שהמדינה מתכוונת להעביר. במרכז לשלטון מקומי דורשים כי המודל יבוטל בקרב רשויות חלשות, ואילו בקרב רשויות חזקות מבחינה סוציו-אקונומית, שאין בהן גבייה ענפה של ארנונה עסקית, נדרשת המדינה לבטל את הדרישה למצ'ינג גבוה יותר.

עוד בדרישות: עדכון התעריפים שעל פיהם מתקציבים את הרשויות בתחום החינוך; ביטול האיסור הזמני שמונע מהרשויות לקבל תרומות מגופים עסקיים; וביטול המע"מ שהוטל על המים, במסגרת המעבר לתאגידי מים.

נחוש לאשר את כל ההנחות

אמש נראה היה כי השר ישי "התקפל" והסכים לבטל את ההנחות בארנונה שהעניק. ואולם, במסמך המשותף לישי ולראשי הרשויות, לא נאמר דבר על ביטול הנחות אלה. על פי המסמך, יוקם צוות משותף לשלטון המקומי ולמשרד הפנים, "שיבחן את ההשלכות של יישום טבלת מבחן ההכנסה תוך 45 ימים".

יתר המלצות ועדת קהת למתן הנחות ופטורים מארנונה, שאומצו על ידי ישי, יוקפאו לפי שעה עד להכרעה של צוות העבודה המשותף. גורמים המקורבים לישי אמרו היום ל"גלובס" כי שר הפנים נחוש לאשר את כל רשימת ההנחות והפטורים מארנונה, אולם תוך הסכמה של ראשי הרשויות.

ישי, כך אומרים בסביבתו, הבטיח לראשי הרשויות "לעשות כל מאמץ" ולהביא להגדלת מענקי האיזון לרשויות החלשות עוד השנה, זאת אף שהרשויות כלל לא העלו דרישה כזאת. במרכז לשלטון מקומי, לעומת זאת, טוענים כי הם אינם מכירים הבטחה כזאת.

יצוין כי תקציב מענקי האיזון זינק בשנה האחרונה בעקבות סיכומים קודמים בין האוצר לשלטון המקומי, אולם זאת לאחר מספר שנים של קיצוץ חד. באוצר מציינים כי המשרד הגדיל לאחרונה את התקציב שמופנה לטובת תוכניות הבראה ברשויות המקומיות ב-670 מיליון שקל.

גורמים באוצר ביקרו היום בחריפות את העובדה שישי נחוש ליישם את ההנחות בארנונה. בכיר במשרד אמר ל"גלובס": "עצוב ששר הפנים אומר משהו אחד לתקשורת ומשהו אחר לראשי הרשויות. אלי ישי נחמד למי שיושב איתו בחדר על חשבון מי שבאותו רגע לא יושב איתו בחדר. אתמול הוא היה נחמד למשפחות ברוכות ילדים על חשבון הרשויות, והיום הוא נחמד לרשויות על חשבון תקציב המדינה".