גדול הבמאים ביפן יביים את "נשות טרויה" בתיאטרון הקאמרי

יוקיו נינאגאווה יביים את ההפקה חדשה של המחזה היווני כהפקה משותפת לתיאטרון הקאמרי ותיאטרון מטרופולין בטוקיו ■ בימים הקרובים ייפגש הבמאי היפני עם 30 שחקנים ישראלים, יהודים וערבים, מתוכם ילהק את המחזה רב המשתתפים

"מהותו הבסיסית של תיאטרון הוא בעיני הוא יצירת קשר אנושי בין קבוצות שונות של אנשים. לרוב זה קורה בין השחקנים על הבמה מול האנשים בקהל, אבל הפרויקט הנוכחי יהיה עבורי הזדמנות נדירה להרחיב את התקשורת לשלוש קבוצות שיהיו על הבמה, יהודים ערבים ויפנים, ואז לעבוד על התקשורת שלהן מול הקהל", אומר יוקיו נינאגאווה, גדול במאי התיאטרון ביפן כיום, במסיבת עיתונאים שקיים בתיאטרון הקאמרי בתל אביב.

נינאגאווה, בן 76 כיום, יביים הפקה חדשה של המחזה היווני הקלאסי "נשות טרויה" מאת אוריפידס כהפקה משותפת לתיאטרון הקאמרי ותיאטרון מטרופולין בטוקיו. הפרויקט יועלה בעברית, ערבית ויפנית בהשתתפות שחקנים ישראלים ויפנים. החזרות יחלו ביפן בסוף השנה האזרחית הנוכחית, והצגות ראשונות יתקיימו בטוקיו בדצמבר לפני העלאה ראשונה בארץ בתחילת 2013. העילה הרשמית למיזם: ציון 60 שנה ליחסים הדיפלומטיים בין ישראל ויפן.

כבר לפני שנה הגיעה קבוצה של שחקנים ישראלים, בהן אולה שור סלקטר וראידה אדון (שתיהן מועמדות להשתלב גם ב"נשות טרויה"), לסדנה שהעביר נינאגאווה בטוקיו. בימים הקרובים ייפגש הבמאי היפני עם 30 שחקנים ישראלים נוספים, יהודים וערבים, מתוכם ילהק את המחזה רב המשתתפים. "נשות טרויה", שנכתב בשנת 415 לפני הספירה, נחשב אחד המחזות הפוליטיים-חברתיים הגדולים בכל הזמנים. עלילתו מתחילה מיד עם תום מלחמת הדמים רבת השנים שהסתיימה בהרס טרויה בידי היוונים, כאשר המלכים והמצביעים של ממלכות יוון שבים לביתם ולוקחים כנשים ופילגשות בכפיה את נשות האצולה של טרויה.

"קשה לי להתייחס לשאלת הליהוק", טוען נינאגאווה, "השחקנים הישראלים שכבר פגשתי הרשימו אותי מאד בכישרונם, ונראה שיהיה לי קשה לבחור את האחד או האחת על פני אחרים. מצד שני, אני נרגש וגאה על ההזדמנות לביים פרויקט יוצא דופן כזה שיהיה שונה מכל מה שעשיתי בעבר הן ביפן והן באירופה וארצות הברית".

-מה צפוי לשחקנים שתבחר? עד כמה עבודתך כבמאי צפויה להיות שונה מזו שהורגלו לה בארץ?

"אני שייך לדור במאי התיאטרון היפנים שכבר לא יכלו להתעלם מהשפעות התרבות המערבית, ומצד שני לא וותרו על אלמנטים של תיאטרון יפני מסורתי. מובן שמוקדם לנבא לאילו כיוונים נוביל יחד את המחזה, אבל הם יכולים לצפות למשל להרבה עבודה פיזית. אני מקפיד על יציבה של שחקנים על במה, השונה מזו של התיאטראות המערביים. אני מאמין שמרכז הכובד של שחקן על במה צריך להיות פלג הגוף התחתון, ובעיקר הרגליים מהברכיים ומטה".

יוקיו נינאגאווה החל דרכו כשחקן תיאטרון באמצע שנות ה 50' של המאה שעברה, בשנת 69' החל לביים מחזות יפנים מודרניים ובתוך כמה שנים הפך אושיית תרבות בינלאומית בעיקר בעיבודיו הייחודיים למחזות מאת שייקספיר (הוא ביים שש גרסאות שונות של "המלט") וטרגדיות יווניות (בהן עיבוד ל"מדיאה" בו כל השחקנים היו גברים), שזכו להצלחה גדולה ושלל פרסים. כמו כן הקים שלוש להקות תיאטרון אותן הוא מנהל, בהן הרכב שחקנים בני 55 ומעלה בלבד, והוא מטפח באדיקות כישרונות במה חדשים ביפן.