S&P ממשיכה לירות: "קרן החילוץ תיאלץ לעבור שינויים"

ג'ון צ'יימברס, בכיר בסוכנות הדירוג: "דירוג קרן מתבסס על הערבויות שמסוגלות לספק החברות בה... ייתכן ונחליט על הורדת דירוג לקרן עד סוף השבוע"

הורדת דירוג האשראי של 9 מכלכלות גוש האירו על ידי S&P, ביניהן צרפת, ספרד ואיטליה, עלולה להוביל לשינויים במבנה קרן החילוץ האירופאית (EFSF) - כך לדברי יו"ר הוועדה לבחינת החובות הריבוניים בסוכנות הדירוג, ג'ון צ'יימברס.

"דירוג האשראי של הקרן מתבסס על הערבויות שמסוגלות לספק החברות בה, בדגש על אלו המחזיקות בדירוג 'AAA'. לפיכך, או שהקרן תיסוג מתוכנית ההלוואות הנוכחית שלה, או שאירופה תיאלץ למצוא דרך להגדיל את מעורבותן של המדורגות 'AAA' הנותרות", דברי צ'יימברס.

דבריו של צ'יימברס מגיעים לאחר הורדת הדירוג של צרפת על ידי S&P ב-13 בינואר, לרמה "+AA" מרמה של "AAA". זאת לאחר שבתחילת חודש דצמבר הזהירה הסוכנות כי היא עלולה לפגוע בדירוג האשראי של 15 מתוך 17 כלכלות גוש האירו, אם לא יימצא פתרון רציני למשבר החובות ביבשת.

הורדת הדירוג של צרפת אכן עלולה לפגוע בקרן החילוץ האירופית (EFSF). לצרפת, אחת הכלכלות הגדולות והחזקות בגוש האירו, נתח נכבד (מעל ל-20%) בקרן - אשר נהנית לבינתיים מדירוג "AAA" מושלם על ידי שלושת סוכנויות הדירוג הבולטות - S&P, פיץ' ומודי'ס.

הפגיעה בדירוג האשראי של צרפת עלולה לאיים על הדירוג המושלם, ולפיכך להגדיל את עלויות גיוס ההון של הקרן ואת הריביות על ההלוואות שתעניק לכלכלות אירופה השקועות בחובות (דוגמת יוון, או אף איטליה) - במידה ואלה יזדקקו לסיוע מהקרן.

ב-S&P הכניסו את דירוג קרן החילוץ למעקב גם כן ב-6 דצמבר, מה שמאותת על כך שהסוכנות תחליט על הורדת דירוג אפשרית למנגנון החילוץ תוך כ-90 יום. אולם, לדבריו של צ'יימברס, החלטה בנושא צפויה להתקבל בתוך כ-45 יום - קרי, ייתכן ו-S&P תכריע בנושא עד סוף השבוע.

"התפקיד שלנו הוא לתת מידע למשקיעים באופן מתוזמן", דברי צ'יימברס. "אם אתה מעביר את הדיווחים באופן ראוי, המשקיעים יכולים לבחון באמצעותם את תיק ההשקעות שלהם".

"וכמובן - שרצוי להחזיק במידע הזה לפני שטף הנפקות האג"ח שפוקד את אירופה ברבעון הראשון", סיכם.