דש: מחירי הדירות לא יקרסו כאן ב-35% כמו בארה"ב

אלכס זבז'ינסקי מעריך כי בועת הנדל"ן המקומית בשלבי סיום, אך לא צפויות ירידות חדות במחירים כמו בארה"ב או באירלנד

בועת הנדל"ן בישראל נמצאת בשלבי סיום אך לא צפויות ירידות חדות במחירי הדירות כמו בעידן הפוסט-בועה במדינות כמו ארה"ב או אירלנד. כך מעריך הכלכלן הראשי אלכס זבז'ינסקי מדש בסקירת מאקרו שבועית שפרסם היום (ב'), שחוזה גם כי מחירי השכירות לא יעלו השנה, בניגוד גמור להערכת חטיבת המחקר של בנק ישראל.

זבז'ינסקי מנתח את סקר מגמות הערכות בעסקים שפורסם לאחרונה, אשר הצביע על הרעה במגזר העסקי בחודש דצמבר ובמיוחד בענפי התעשייה והנדל"ן. החברות דיווחו על קושי בהשגת אשראי בנקאי וחוץ-בנקאי בחודשים האחרונים.

"נגישות חברות הבנייה לאשראי תקשה על המשך השקעות בענף", כותב זבז'ינסקי. "הגבלת נגישות לאשראי של חברות הבנייה מאפיינת בדרך כלל שלבי סיום של בועות הנדל"ן".

זבז'ינסקי אמנם מעריך שבועת הנדל"ן הישראלית נמצאת כאמור בשלב האחרון שלה, אך בניגוד לארה"ב או אירלנד, בישראל לא צפוי פיצוץ מכוער של הבועה עם ירידות מחירים חדות של 30% ויותר. הסיבה, לטענתו, טמונה בכך שהמחירים בישראל עלו בעיקר בגלל ביקושים ריאליים, בעוד שבחו"ל התנפחו בועות בשל ביקושים של ספקולנטים שניסו "לעשות סיבוב" על עליית מחירי הדירות.

"ההבדל בין הבועות שנוצרו במדינות אחרות כגון ארה"ב, מדינות דרום אירופה או אירלנד, ובין הבועה הישראלית נובע מכך שאצלנו המחירים עלו בעיקר בתגובה לביקושים האמיתיים, בשעה שבמדינות אחרות הביקושים בשלבים המאוחרים של הבועה ניזונו בעיקר מביקושים ספקולטיביים", כותב זבז'ינסקי. "לאור ההיצע הלא-מספק בישראל, ביקושים של רוכשי דירות לצורכי מגורים עדיין לא מולאו. כעת מתברר שההיצע גם לא יגדל בקצב דרוש, בין היתר בגלל מגבלות האשראי בענף הבנייה".

מכאן מגיע זבז'ינסקי למסקנה שהירידות במחירי הדירות יהיו מאופקות, וכי המגמה יכולה להתהפך במהירות ועליות מחירים יוצתו: "להבדיל מאותן מדינות, התפוצצות הבועה אצלנו לא התרחשה על רקע יצירת עודפי דירות. עובדה זו עשויה להקטין נזק כולל למשק כתוצאה משינוי המגמה בשוק הדיור מחד, אך מאידך מבטיחה שתהליך ירידת המחירים יכול להתהפך בחדות ובמהירות במידה ותנאי המשק ישתפרו".