מי בכלל צריך דירוג AAA?

משקיעים לא מחפשים דירוג מושלם, והורדת הדירוג למדינות אירופה עוד יתגלו לנו כברכה

בסוף השבוע הורידה חברת הדירוג S&P את דירוגי האשראי של תשע מדינות באירופה.

ההורדה לצרפת, שגרמה לחששות עמוקים בנובמבר, הביאה בקושי לירידות קלות ורק מספר חודשים אחרי שקרתה. אם מתבוננים בהורדת הדירוג הזאת מזוית שונה, ייתכן וחברת הדירוג בכלל עשתה טובה לאירופה.

החששות מופנים לדירוג המושלם של קרן החילוץ

קרן החילוץ האירופאית, EFSF, היא המכשיר העיקרי דרכו האיחוד מתכנן לחלץ מדינות. על מנת שניתן יהיה לחלץ, התחייבו מדינות האיחוד להזרים לקרן 780 מיליארד אירו, לפי דרישה.

הכוונה היא, שאם יזדקקו ל-100 מיליארד אירו על מנת לחלץ את פורטוגל, כדוגמא, כל מדינה תתרום את חלקה על פי החלק היחסי אליו התחייבה. על מנת להימנע מהצורך לחייב את המדינות להזרים הון מהתקציבים הרעועים שלהם, מנפיקה קרן החילוץ חוב בשוק.

לחוב שהנפיקה הקרן הוענק דירוג AAA. כיצד ייתכן שלקרן שמורכבת מהתחייבות של מדינות במשבר (בין השאר, איטליה המחוייבת להזרמת 140 מיליארד אירו) הוענק דירוג AAA?

הדירוג הוענק על סמך ההתחייבות שש מדינות ה-AAA האירופאיות - גרמניה, אוסטריה, צרפת, פינלנד, לוקסמבורג והולנד. הן התחייבו להזרמת 440 מיליארד אירו במקרה הצורך, ועל סמך ההתחייבות שלהן, קיבלה קרן החילוץ את האפשרות להנפיק עד 440 מיליארד אירו בדירוג AAA.

ברור שאובדן דירוג AAA לצרפת (מחוייבת ל-158 מיליארד אירו) ואוסטריה (מחוייבת ל-21 מיליארד אירו) פוגעת באופן משמעותי ביכולת גיוס של הקרן בדירוג AAA.

מי בכלל צריך דירוג AAA?

האם העובדה שחברות דירוג מסויימת חשבה שלארה"ב לא מגיע כבר דירוג AAA, שינתה את תפישת המשקיעים לגביה? בדיוק להיפך.

חלק ניכר מהאג"חים הקצרים של ארה"ב נסחרים כיום בתשואה שלילית, זאת אומרת שמשקיעים משלמים תמורת "הזכות" שממשלת ארה"ב תהיה חייבת להם כסף. גם הורדת הדירוג ליפן, לא הביאה לעליית תשואות בחוב שלה.

ייתכן שהמשקיעים כבר לא מחפשים דירוג AAA.

AA הוא ה-AAA החדש

בעולם הישן, שבו היו מדינות וחברות רבות בדירוגי AAA, היתה משמעות לדירוג המושלם. גם לכנרת יש קו אדום עליון, ששנים כבר לא נחצה, וקו אדום תחתון, והנה - כמו שהקו האדום העליון של הכנרת כבר לא רלוונט, כך גם דירוג AAA בעולם החדש.

כיום, אין כמעט חברות שמדורגות AAA, ואפילו קרן החילוץ נסחרת בתשואות גבוהות משמעותית מאלו של גרמניה. אז למי בעצם משנה הדירוג? אולי הגיע הזמן להחליף את התקליט? הרי גם לאיסלנד היה דירוג AAA פעם (והיא פשטה רגל יחד איתו), אז מה הוא שווה?

האמת היא של-AAA אין משמעות עבור משקיעים. כל עוד מדינה נמצאת בדירוג AA- ומעלה, היא נמצאת בטווח הגבוה של הדירוג קצר המועד. לדוגמא, הורדת דירוג ארוך הטווח לצרפת, לא פגע בדירוג המושלם שלה לטווח קצר.

למה זה משנה? כי כל עוד למדינה יש דירוג טווח קצר מושלם, קרנות כספיות (Money Market Funds) יכולות לרכוש את החוב שלה. רק ירידה מתחת לדירוג AA- תהווה עבור המדינה סיבה לדאגה וחשש ממחסור בקונים לאגרותיה. בנוסף, ברור שאם עוד מדינות ימשיכו לאבד דירוגי AAA, אז הדירוג הנמוך אותו מוכנים לקבל בנקים מרכזיים יירד גם הוא, כך שבסופו של דבר הורדות דירוג גורפות לא ישנו דבר.

הורדת הדירוג דווקא תשפר את המצב באירופה

נחזור לתחילת המאמר. קרן החילוץ האירופאית מסוגלת לגייס כיום עד 440 מיליארד אירו על סמך אותן מדינות שהיו להם דירוגי AAA. החשש בשווקים הוא שזה לא סכום מספיק, ובטח שלא יעזור במקרה של צורך לחלץ את איטליה. לכן, דנים באירופה בכובד ראש ובתכיפות על מינוף קרן החילוץ ועל הקמת מכשירי חילוץ נוספים. אבל אם צרפת ואוסטריה כבר איבדו את דירוג AAA, אולי הגיע הזמן שגם קרן החילוץ תאבד אותו?

במקרה כזה, לא תהיה תלויה הקרן בהתחייבויות ארבע עד שש מדינות בלבד, אלא של כל הגוש, ואז סכום החילוץ בקרן יגדל לכמעט 800 מיליארד אירו. אם כך יקרה, יצא ש-S&P בא לקלל ויצא מברך.

הורדת הדירוג ביום שישי לא הוסיפה כל מידע חדש, אגרות החוב של צרפת וקרן החילוץ לא נסחרו ברמות AAA גם טרם הורדת הדירוג, ולכן כל האירוע התקבל באדישות בשווקים. נראה שהגיע הזמן להחליף תקליט ולהפסיק לראות בדירוג המושלם את הבנצ'מרק.

זאת עוד לפני ששאלנו - מי בכלל מאמין לחברות הדירוג?

חיים נתן הוא הכלכלן הראשי במנורה מבטחים פיננסים, בעל רישיון מנהל תיקים ובעל זיקה מכוח תפקידו לנכסים פיננסיים. מנורה מבטחים קרנות נאמנות ו/או מנורה מבטחים ניהול תיקי השקעות ו/או חברות אחרות בקבוצה עשויים להיות בעלות עניין אישי בני"ע מכוח כך שהן מחזיקות ו/או עלולות להחזיק ו/או לבצע פעילות בני"ע עבור עצמן ו/או עבור לקוחותיהן ו/או במסגרת אחרת. אין לראות באמור לעיל עבודת אנליזה של ני"ע ו/או הצעה של הנכסים ו/או הזמנה לרכשם ו/או ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בהם ו/או כהצעה או כשידול, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, בשום אופן צורה ו/או דרך. שיווק ההשקעות לעיל אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.