ראשי ענף הביטוח: העליהום על המוסדיים ייפגע בצמיחה

ראשי ענף הביטוח נפגשו היום עם שר האוצר שטייניץ הסבירו כי המשך המתקפה על ניהול ההשקעות המוסדיות יוביל אותם להשקיע יותר ויותר בחו"ל ■ הם התריעו בנוסף שהתערבות האוצר בדמי הניהול בגמל אינה ראויה ותפגע בתחרות

העליהום הציבורי על חברות הביטוח והמוסדיים וההאשמות כנגדם שאינם יודעים לתת אשראי ומבזבזים כספי ציבור בהסדרי חוב, יוביל את חברות הביטוח להשקיע יותר ויותר בחו"ל וזה בתורו יפגע בצמיחה במשק הישראלי. כך הזהירו היום ראשי ענף הביטוח במהלך פגישה שערכו עם שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ.

בהקשר זה ציינו המשתתפים בפגישה מצד חברות הביטוח כי בתקופה של מחאה ציבורית האוצר צריך גם לסייע לחברות אחרת יווצר מצב שחברות הביטוח - שמבחינתן לא תחטופנה על הראש מהעיתונות והרגולציה אם תשקענה מחוץ לארץ יעשו כן וזה יפגע במשק. בנוסף, ראשי ענף הביטוח אמרו כי יש לזכור שסביר והגיוני שכשנותנים אשראי לוקחים סיכון שעשוי להתממש מעת לעת -בדיוק כפי שכשמבטחים למקרי שריפה עשויה לקרות שריפה.

לדברי משתתפים בפגישה, השר הסכים לכך והביע חשש שמומנטום השלילי כנגד המשקיעים הגדולים יוביל אותם להשקיע לחו"ל מחשש ממתקפה ציבורית פה וזה יפגע בצמיחה וכי סיכונים אכן עלולים להתממש מעת לעת. כך, ככל הידוע, השר הבין שיש מידה של פופוליזם והתקפה לא ראויים ומוגזמים על המוסדיים וגורמים עסקיים, שעשויה לפגוע במשק.

בנוסף, ראשי ענף הביטוח הזהירו בפגישה כי מדיניות האוצר בנוגע להסדרת דמי הניהול בשוק הגמל וביטוחי המנהלים תפגע בשוק ותביא להקטנת התחרות ומהתחרים בשוק הגמל, כאשר בנוסף מדובר בהתערבות רגולטורית לא ראויה ואף מוגזמת. לדברי ראשי הענף, כפי שנאמר בפגישה, החוזר וההוראות שהאוצר הוציא בנושא במסגרת התוכנית להגברת התחרות בשוק הפנסיוני, שגוי מיסודו. במסגרת זו המנכ"לים בענף מחו על "התערבות בוטה של האוצר בשוק תחרותי", שתביא להקטנת מספר השחקנים בשוק וצמצום התחרות בשוק.

ככל הידוע, בעוד ששר האוצר היה קשוב להזהרות ענף הביטוח בנוגע לסוגיה הראשונה של העליהום המופרז מדי עליהם, בין היתר בעיתונות, הרי שהוא עמד על דעת משרדו בנוגע להפחחת דמי הניהול המקסימליים בשוק הגמל תוך שהבהיר כי האוצר יקפיד על הסדרת ההוראות כפי שהם במתווה שפרסם כבר - כלומר הפחתה של דמי הניהול המקסימליים בגמל ובביטוחי המנהלים מ-2% מהצבירה לשנה כפי שמותר כיום לרמה של 1.5% לשלב ביניים ולרמה של עד 1.2% מהצבירה לצד דמי ניהול של 5% מהפרמיה השוטפת באופן קבוע החל מ-2015.

בהקשר זה ציין השר שטייניץ כי האוצר יעמוד מאחורי הצעה שלו כך שדמי הניהול יצאו מהכנסת כמו שנכנסו אליה (מבלי שהרף המקסימלי יופחת עוד יותר ביוזמת הח"כים), אחרת הם ימשכו את ההצעה.

בנוסף, המשתתפים בפגישה התייחסו לציפיותיהם לגבי מצב המשק ב-2012, כאשר השר הביע דאגה. גם המשתתפים מהשוק ציינו שרואים ירידה בביקושים למוצרים פנסיוניים - דבר המצביע על חשש לקראת הבאות.

בפגישה השתתפו סגן השר, הרב יצחק כהן, ממלא מקום מנכ"ל האוצר, דורון כהן, והממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, פרופ' עודד שריג, עופר אליהו, מנכ"ל אליהו ויו"ר האיגוד, זאב אבן-חן, יו"ר ההתאחדות ומנכ"ל האיגוד, מישל סיבוני, מנכ"ל הראל, שי טלמון, מנכ"ל כלל, יונל כהן, מנכ"ל מגדל, אייל לפידות, מנכ"ל הפניקס ומוטי רוזן - מנכ"ל מנורה מבטחים.

באוצר ציינו כי הפגישה נקבעה לבקשת האיגוד והיא "חלק מסדרת פגישות אשר מקיים שר האוצר עם נציגי מגזרים שונים במשק הישראלי, במטרה לנסות ולאמוד על המגמות בכלכלת ישראל ובמצב המגזר העסקי, ולהתרשם מהשקפותיהם של ראשי המשק בנוגע למשק הישראלי".