סרקוזי מנסה להרגיע: "מהלך הורדת הדירוג לא משנה דבר"

נשיא צרפת ניקולא סרקוזי במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת ספרד: "סוכנויות הדירוג אינן קובעות את המדיניות הכלכלית במדינות, איני מתכוון לקחת בחשבון את דבריהן"

צרפת ספגה הורדת דירוג ונאלצה להיפרד מדירוג האשראי המושלם שלה, ובצרפת המתינו שלושה ימים למוצא פיו של הנשיא ניקולא סרקוזי בניסיון לרכך במעט את החרדה, את החשש והפגיעה מהורדת הדירוג. סרקוזי, שכינס מסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי במדריד, התייחס להורדת הדירוג וניסה להוריד את מפלס הדאגה.

"בצרפת כמו גם בספרד סוכנויות הדירוג אינן קובעות את המדיניות הכלכלית במדינות, איני מתכוון לקחת בחשבון את דברי סוכנויות הדירוג", כך התבטא סרקוזי במסיבת העיתונאים. "עלינו לקחת בחשבון רק את הכלכלה הריאלית", המשיך סרקוזי.

בפתח דבריו אמר סרקוזי כי אירופה ניצבת בפני משבר חסר תקדים ואירופה צריכה למצוא דרכים חדשות להבטיח צמיחה. בהתייחסו להורדת הדירוג הדגיש סרקוזי כי "המהלך של הורדת הדירוג לא משנה דבר". עוד אמר סרקוזי כי הסולידריות עם מדינות אירופה היא חשובה והדגיש את הקשר של כלכלת צרפת לספרד ואיטליה ומכאן את האינטרס של צרפת שאותן מדינות ינקטו בצעדי רפורמה. "עלינו להתרכז במסלול הצמיחה ובפיתוח התחרות", אמר.

גם ספרד ספגה הורדת דירוג מסוכנות הדירוג Standard & Poor's ביום ו' האחרון וראש הממשלה במדינה אמר באותה מסיבת עיתונאים כי אינו שמח מהורדת הדירוג אך ציין כי הפער בין תשואות האג"ח של ספרד לזו של גרמניה לא התרחב. ראש הממשלה הספרדי הדגיש את הצורך של ספרד ביישום הרפורמות במדינה.

נזכיר כי על רקע הלחץ הגובר גם מצד הסוכנות מודי'ס לגבי אפשרות של הורדת דירוג צרפת, ממשלת צרפת הצליחה לגייס היום 8.6 מיליארד אירו בהנפקות אג"ח והתשואה על אגרות החוב ירדה. כך צלחה צרפת את המבחן הראשון שלה בשווקים לאחר ההורדה, ושוקי המניות מגיבים בחיוב. צרפת מכרה אג"ח ל-12 שבועות בהיקף של 4 מיליארד אירו, בריבית ממוצעת של 0.165% - ירידה לעומת 0.167% בהנפקת אג"ח דומה שנערכה ביום ב' שעבר. כמו כן מכרה צרפת אג"ח ל-25 שבועות בהיקף של 2.19 מיליארד אירו, בריבית של 0.281% - גם כן ירידה לעומת 0.286% בשבוע שעבר. הנפקת אג"ח ל-51 שבועות נסגרה בריבית של 0.406% לעומת 0.454% בשבוע שעבר.