ג'וזף שטיגליץ: "תוכניות צנע - לא הפתרון למשבר באירופה"

חתן פרס נובל בכלכלה מזהיר מהאיחוד הפיסקאלי שמדינות אירופה מנסות לקדם ■ שטיגליץ טוען, שהתוכניות הצנע מנסות לקדם, יובילו לתוצאות הפוכות מהמצופה

חתן פרס נובל בכלכלה ג'וזף שטיגליץ מזהיר היום את האיחוד האירופי מהאיחוד הפיסקאלי שהמנהיגים מנסים להנהיג במדינות שלהם על מנת להתמודד עם משבר החוב ביבשת. הוא מזהיר מכך שתוכניות צנע עלולות לפגוע באמון המשקיעים בשווקים האירופאים.

"תוכניות צנע כפיתרון למשבר החוב באירופה זה לא הפתרון הנכון", אמר שטיגליץ בראיון לסוכנות בלומברג. "תוכניות הצנע לא יחזירו את אמון המשקיעים - אלא להפך. כך שלדעתי הכיוון שאירופה הולכת אליו הוא הכיוון הלא נכון לצערי".

שטיגליץ הינו פרופסור לכלכלה באוניברסיטת קולומביה היוקרתית בניו-יורק, כמו גם חתן פרס נובל לכלכלה בשנת 2001. "אירופה עלולה להיכנס למיתון רציני במהלך השנה הנוכחית", אמר שטיגליץ. "נראה כי המנהיגים של אירופה פשוט לא מבינים מה צריך לעשות על מנת לפתור את המצב".

נזכיר שקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל והנשיא הצרפתי ניקולא סרקוזי מנסים לקדם את האיחוד הפיסקאלי שהוצג במהלך פסגת מנהיגי אירופה ב-9 בדצמבר, שכולל הגבלות דרקוניות על התקציבים של המדינות החברות באיחוד כמו גם סנקציות על מדינות של יעמדו בהגבלות הללו.