אייס נגד הבעלים: לא עומדים בהתחייבות להזרים מימון

(עדכון) - הבקשה להקפאת הליכים נדחתה עד לדיון במעמד הצדדים ■ עוה"ד של החברה: "אף שהובהר לבעלי השליטה גאון וזבידה כי ודאות מוחלטת ביחס להזרמת הכספים על-ידיהם הינה הכרחית, הם הודיעו כעת כי אין בכוונתם להזרים את המימון"

רשת אייס אוטו דיפו קורסת. לאחר שרשמה הפסד עצום של כ-40 מיליון שקל ב-9 החודשים הראשונים של 2011, ומניית החברה צנחה בקרוב ל-90% בשנה החולפת (לשווי של פחות מ-20 מיליון שקל), הגישה היום (ג') רשת ה"עשה זאת בעצמך" של משה גאון ושלמה זבידה בקשה להקפאת הליכים מפני נושיה, בגין חובות בהיקף של כ-450 מיליון שקל, מהם 83 מיליון שקל למחזיקי האג"ח.

בית המשפט דחה את הבקשה להקפאת הליכים עד לדיון במעמד הצדדים.

באייס ציינו היום כי ההחלטה לפנות לבית המשפט "התקבלה לאחר מאמצים ופעולות רבות למציאת פתרונות חלופיים, ונועדה לנסות להגן על החברה לטובת הנושים ובעלי המניות".

מלבד מחזיקי האג"ח, נושיה הגדולים של החברה הם ספקים (למעלה מ-200 מיליון שקל) ובנקים (כ-85 מיליון שקל). יש לציין כי בין ספקיה של החברה גם אחד הבעלים שלמה זבידה, המספק לה מוצרי שירותים לרכב בהיקף שעמד בשנים 2008-2010 על 56 מיליון שקל.

בעקבות הגשת הבקשה לבית המשפט, יתכנסו ביום חמישי הקרוב מחזיקי האג"ח של אייס אוטו דיפו במשרדי החברה.

"נזקים כבדים מדי יום ביומו"

מדוחות הרבעון השלישי, שפרסמה אייס בסוף נובמבר 2011, עולה כי הגירעון בהון החברה עמד בסוף ספטמבר על 18.3 מיליון שקל, ויש לה מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של כ-36 מיליון שקל.

הפנייה לבית המשפט מתבצעת בטרם עמדו צמד בעלי השליטה בחברה, גאון וזבידה, בהתחייבות שנתנו לאחרונה להזרים לחברה כ-20 מיליון שקל בהלוואות בעלים.

בבקשת הקפאת ההליכים מבקשים עורכי הדין גיא גיסין ותומר אלטמן, המייצגים את אייס, לאשר לנאמני החברה לגבש תוכנית הבראה לחברה וכן הצעה להסדר נושים.

לדבריהם, "אף שהובהר בתקופה האחרונה לבעלי השליטה לא פעם כי ודאות מוחלטת ביחס להזרמת הכספים על-ידיהם הנה הכרחית על מנת לשמר את המבקשות כ'עסק חי', הודיעו כעת בעלי השליטה כי אין בכוונתם להזרים את אותו מימון שאותו התחייבו באופן בלתי חוזר להעמיד לחברה".

לטענת גיסין ואלטמן, בכך גרמו גאון וזבידה, וממשיכים לגרום לחברה, "מדי יום ביומו נזקים כבדים נוספים".

עוד מציינים עוה"ד בבקשה לבית המשפט כי "הדחיפות במתן הצו המבוקש הנה חיונית וקרדינלית לנוכח היעדר מסגרת אשראי למבקשות, והחשש מפני 'שטף' של תביעות והחזרות של צ'קים לנוכח החשש מפני חילוט ערבויות שניתנו על-ידי המבקשות".

בבקשה נכתב כי מתן צו הקפאת ההליכים יאפשר למנוע מנושים שונים "לעשות דין עצמי ולבקש את פירוק המבקשת, ולהביאה לאבדון, וכן יאפשר למבקשות לבצע רה-ארגון של החובות ולבצע מהלך של התייעלות כלכלית על מנת לשוב ו'לעמוד על הרגליים'".

הרשת נקלעה לסחרור

יש לציין כי יו"ר אייס אוטו דיפו, משה שמש, והמנכ"ל דוד מטלון, מונו רק לפני חודשים ספורים לתפקידם, במסגרת עוד סבב של החלפת מנהלים בכירים בחברה, והביעו אז ביטחון ביכולתם להבריא את החברה.

עיקר פעילותה של אייס אוטו דיפו מתרכז בשוק ה"עשה זאת בעצמך" (DIY), והיא מפעילה רשת חנויות המציעות מוצרים לשיפור הבית. נוסף לכך, אייס מפעילה את רשת אוטו דיפו, המספקת אביזרים ושירותים לרכב, ומחזיקה במותג "נרות בשנקין". בסך-הכול החברה מפעילה 51 סניפים ומעסיקה כ-1,250 עובדים.

בשנתיים האחרונות נקלעה הרשת לסחרור שהגיע לשיאו במאי 2011, עת הודיעה על עזיבתו של המנכ"ל ליעד כהן, קצת יותר משנה לאחר שהחליף בתפקיד את קובי מויסה, וזאת על רקע הידרדרות מצבה הפיננסי.

הלוואות הבעלים לא הועילו

בשנה האחרונה עברה אייס מספר מהלכי התייעלות משמעותיים, קיצוצים, פיטורי עובדים והחלפת הנהלה. נוסף לכך, צמד בעלי השליטה בחברה הזרימו כל אחד 10 מיליון שקל בהון, והעמידו הלוואות בעלים בסך כולל של כ-18 מיליון שקל, במקביל להפחתת דמי הניהול שלהם. כל אלה לא מנעו את המשך הידרדרות מצבה הפיננסי של הרשת.

מהנהלת אייס נמסר היום: "לצערנו הרב, על אף כל הניסיונות לשקם את פעילות החברה, עקב הנסיבות המפורטות בבקשה להקפאת ההליכים, אנו נאצלים לפעול בדרך זו כדי להבטיח את המשך קיומה של הרשת ואת המשך פרנסתם של 1,250 עובדיה. דירקטוריון אייס פעל בימים האחרונים ללא לאות כדי למנוע מהלך זה, אך לצערנו ניסיונות אלה לא צלחו".

אייס
 אייס