אירופה: הבנק המרכזי שוקל תוכנית חדשה לטיפול במשבר

חבר במועצת המנהלים של הבנק טוען שהבנק כבר החל לבדוק חלופות לתוכנית רכישת האג"ח שלו ■ הוא הודה שקיימת ביקורת מצד המנהלים של הבנק על התוכנית הנוכחית

הבנק המרכזי האירופי מנסה לחפש חלופות לתוכנית רכישת האג"ח שלו, כך אומר איוולד נווטני, חבר במועצת המנהלים של הבנק במהלך ראיון לעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל". "יש סקפטיות בנוגע לתוכנית הרכישות של הבנק מכיוון שהפגמים שבשווקים שאנחנו מנסים לתקן, יופיעו במקומות אחרים", אמר נווטני במהלך הראיון.

"אנחנו בוחנים אלטרנטיבות למהלך הזה. אבל הדיונים בעניין עדיין לא הגיעו לשלב שבו ניתן לוותר על תוכנית הרכישות הנוכחית", אמר נווטני. "במסגרת הדיונים אנחנו בוחנים איך ניתן לרתום את הכלים המוניטרים שעומדים לרשותנו לטיפול במשבר". נווטני הודה שבקרב חלק מהחברים במועצת המנהלים של הבנק קיימים ספקות רבות לגבי יעילותה של תוכנית רכישות האג"ח של הבנק.

הבנקים המרכזיים של גוש האירו קנו אגרות חוב בשווי כולל של 217 מיליארד אירו ממדינות הנמצאות בקשיים כלכליים בגוש האירו, מאז הקיץ האחרון. יורגן סטארק, חבר לשעבר במועצת המנהלים של הבנק ואקסל וויבר, נגיד הבנק הגרמני לשעבר, התפטרו מתפקידהם בעקבות התנגדותם לתוכנית הרכישות הזאת.

"הבנק המרכזי הינו העוגן המרכזי למדיניות המוניטארית של האיחוד האירופי, כך עולה מההסכמים של האיחוד האירופי כמו גם מהתקנון של הבנק עצמו", אמר נווטני. ולמרות זאת, הוא לא השחקן היחידי בזירה. נווטני ציין שעל מנת להשיג תוכנית כלכלית מוצלחת צריך להיות שיתוף פעולה הדוק בין המדיניות המוניטארית למדיניות הפיסקאלית.

נווטני גם התייחס לאפשרות שהבנק המרכזי ישיק תוכנית "הקלה כמותית" (QE) שתעזור להתמודד עם המצב, כמו שעשה הפדרל ריזרב בארצות הברית. "מוטלת עלינו החובה לשמור על יציבות במחירים, לא משנה אם זה במצב של אינפלציה או דיפלציה, ולהשתמש בכלים המתאימים לביצוע המשימה", השיב ניווטני. "לכל מצב יש את הכלים שלו, ואנחנו נבחן מה יהיה הכלי המתאים ביותר לטיפול במצב".