דיווח: יוון והמגזר הפרטי יסכימו על "תספורת" של 68%

(עדכון) - לפי דיווחים, עד סוף השבוע יגיעו הצדדים לעסקה על "תספורת" של 68% ■ לא כולם אופטימיים: "עוד מוקדם לומר, בשבוע שעבר העסקה נפלה"

ממשלת יוון קרובה לסיכום עם נושיה מהמגזר הפרטי בעניין גובה התספורת שהם ייאלצו לספוג על מנת לעזור למדינה לצאת ממשבר החוב שלה, כך מדווחים היום (ד') גורמים המקורבים לעניין. לפי הדיווחים, הנושים יספגו קיצוץ של 68% משווי נכסיהם, והעסקה תושלם עד סוף השבוע.

"יש מעט אופטימיות באוויר", אמר אחד הגורמים המקורבים לשיחות. אדם אחר היה יותר מהוסס: "מוקדם מדי לומר. בזמן הזה בשבוע שעבר היינו מלאי תקווה, אבל אז העסקה נפלה".

הפגישה בעניין שהתקיימה ביום שני התפוצצה לאחר שהצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות בעניין גובה הריבית שהמגזר הפרטי יקבל תמורות אגרות החוב החדשות שהממשלה היוונית תנפיק במקום אגרות החוב הישנות.

מנהל המכון הבינלאומי לכלכלה ויושב ראש ועדת ההיגוי בעניין הנושים הפרטיים של יוון יהיו הנציגים של המגזר הפרטי בדיונים עם הממשלה היוונית, על פי הודעה שהוציא המכון הבינלאומי לכלכלה. "השניים הציגו את המחוייביות שלהם להגיע להסכם בעניין הסתפורת עם ממשלת יוון, והם קראו לכל הצדדים לפעול בתום לב ועם רצון טוב על מנת להגיע לתוצאה הרצויה", נאמר בהודעה.

לעומת הטון הפייסני של ההודעה, ראש ממשלת יוון לוקאס פפדימוס השמיע טון לוחמני במהלך ראיון שהעניק לעיתון "הניו-יורק טיימס". במהלך הראיון איים פפדימוס, שאם הצדדים לא יגיעו להסכם בעניין מחיקת 130 מיליארד דולר מהחוב של יוון שמסתכם ב-450 מיליארד דולר, יוון תפעל בצורה חד צדדית על מנת לחייב הנושים לבצע את המחיקה המיוחלת.

באותו ראיון השתלח פפדימוס במנהיגי אירופה והאשים אותם בכך שלא נקפו אצבע כשמשבר החוב של יוון התפוצץ לראשונה בתחילת 2010. הוא טען שעל מנהיגי אירופה הייתה מוטלת אחריות לנקוט בצעדים מוקדם יותר על מנת לעודד את הצמיחה במדינה שלו.

האנליסטים ברחבי העולם לא ממש עוצרים את נשימתם לקראת הפגישה הזאת, וטוענים שעל מנת להגיע לאיזושהן תוצאות בעניין החוב היווני, על המגזר הציבורי לספוג תספורת של מעל ל-90% לעומת ה-50% שמדברים אליהם היום בפגישה.

"ההתדרדרות בצמיחה תוביל לכך שיש צורך בתספורת של 90%, על פי הערכות ראשוניות, מצד המגזר הפרטי על מנת לעמוד ביעד של הקטנת הגירעון של יוון ל-120% מהתוצר המקומי הגולמי תוך 10 שנים", אמר פטריק ארמסטרונג, מנהל בית ההשקעות Armstrong Investments, בראיון לרשת CNBC. ארמסטרונג עצמו טוען, שגם תספורת של 90% לא תספיק על מנת לעמוד ביעד הזה.

הממשלה היוונית נמצאת במירוץ נגד השעון בעניין התספורות שכן על פי ההערכות המדינה תיאלץ להכריז על פשיטת רגל בחודש מארס הקרוב כשיגיע מועד פירעון של אגרות חוב בשווי כולל של 14.5 מיליארד אירו, אם לא תצליח להגיע להסכמות בעניין התספורת.