שטראוס ביטלה רכישת אספרסו קלאב ב-30 מ' ש'

אקזיט האספרסו של אורן טל נעצר: קבוצת שטראוס דיווחה היום על ביטול הסכם הרכישה של חברת אספרסו קלאב שבבעלותו, שאמור היה לעלות לה 30 מיליון שקל. אספרסו קלאב (Espresso Club) משווקת ומפיצה מכונות וקפסולות קפה לשוק הישראלי.

ייתכן כי נפילת העסקה קשורה למחיר אותו אמורה הייתה שטראוס לשלם לטל, שהוא גבוה ביחס לתוצאות שהציגה אספרסו קלאב. בהודעה על הסכם הרכישה לפני חודשיים, העריכה שטראוס את הכנסות אספרסו קלאב ב-2010 בכ-12 מיליון שקל, ואת הרווח הנקי בפחות ממיליון שקל.

כלומר, הרכישה, אילו יצאה לפועל, הייתה נעשית לפי מכפיל רווח גבוה של לפחות 23 וכנראה אף יותר. בנוסף דיווחה שטראוס בזמנו, כי קצב ההכנסות של אספרסו קלאב ב-2011 עומד על 18 מיליון שקל, אולם לא מסרה מהו שיעור הרווחיות.

לפני חודשיים, הקולות בשטראוס היו אחרים. "רכישת אספרסו קלאב מתחברת לאסטרטגיה הכוללת של שטראוס קפה ישראל, לתת מענה של 360 מעלות לצרכן הישראלי", מסרה החברה בעת חתימת הסכם הרכישה.

אקזיט של המנכ"ל

מנכ"ל שטראוס קפה בישראל, נדב ארנס, פירט אז גם מהן התוכניות של שטראוס לגבי החברה הנרכשת: "בכוונתנו להביא את המומחיות והניסיון של שטראוס בקפה לחוויית האספרסו הביתי, לבנות ולפתח תשתית להעמקת הפעילות בסגמנט האספרסו, על מגוון פתרונותיו", אמר, "וכן להמשיך ולפתח את תחום האספרסו הביתי כזרוע פעילות מרכזית בשטראוס קפה ישראל, התורמת לצמיחה העתידית של החברה".

במסגרת ההסכם, הייתה שטראוס אמורה לשלם 23 מיליון שקל עבור המניות שמחזיק המנכ"ל והבעלים אורן טל, וסכום של עד 7 מיליון שקל אמור היה להיות משולם בכפוף לעמידת אספרסו קלאב ביעדים.

למרות החיבור האסטרטגי אותו ציינה שטראוס, והתוכניות היפות, היום בהודעה לקונית בת שתי שורות דיווחה שטראוס כי "ביטלה את ההסכם עם בעלי המניות של אספרסו קלאב בע"מ לרכישת כל מניות החברה, לאור פערים שהתגלו בין הצדדים בשלב העסקה". בשטראוס סירבו היום לספק הסברים לביטול.

ביצוע העסקה היה כפוף להתקיימות מספר תנאים, ובהם אישור הממונה על ההגבלים העסקיים, בשל היותה של שטראוס מונופול בשוק הקפה הנמס ואבקת הקקאו לצריכה ביתית. אישור הממונה לעסקה אכן התקבל בחודש שעבר, לאחר שבדיקה של הרשות העלתה כי שטראוס אינה פעילה בתחום של מכונות אספרסו לצריכה ביתית, וכי נתח השוק של אספרסו קלאב אינו גבוה. כך, שזהו לא המכשול בגינו בוטלה העסקה.