לאומי: סעיף הדיור ימשיך להוביל את האינפלציה ב-2012

האינפלציה צפויה להיות בתחום טווח יציבות המחירים, כאשר לשמירה על יעד זה חשיבות רבה בפעילות המשק ■ להמשך ההתאוששות של הפעילות בשוק האמריקני תרומה חיובית ליצוא ההיי-טק מישראל

"אנו מעריכים כי סעיף הדיור ימשיך להוביל את עליית המדד ב- 2012. זאת על רקע המעבר של רוכשי דירות פוטנציאליים לשוק הדירות להשכרה. יחד עם זאת, ייתכן שעוצמת העלייה תהיה מתונה יותר בהשוואה לעבר, בשל מיצוי מסוים של תהליך עליית המחירים שחל בשנים האחרונות". כך מציינים כלכלני בנק לאומי בסקירת המאקרו השבועית שהתפרסמה היום (ה').

כמו כן, מציינים בלאומי, ישנה השפעה "זוחלת" של הפיחות בשער החליפין, המתבטאת בייקור מחירי המוצרים המיובאים במדד. לשני גורמים עיקריים אלו, יש להוסיף את הסיכונים לעלייה של מחירי הדלקים, מסיבות גיאופוליטיות וכן סיכונים לעלייה לא מתוכננת של מחירים בפיקוח. לבסוף, סעיף ירקות ופירות, ירד בשיעור משמעותי בשנת 2011 ותרם למיתון עליית המדד הכולל. בשלב זה, על רקע השפעות מזג האוויר על התוצרת החקלאית, נראה כי מגמה זו לא תימשך בשנה הקרובה.

בסיכום הגורמים השונים, בלאומי מעריכים כי למרות ההאטה בפעילות הכלכלית, לא תחול ירידה חדה בקצב עליית המחירים. יחד עם זאת, האינפלציה צפויה להיות בתחום טווח יציבות המחירים, כאשר לשמירה על יעד זה חשיבות רבה בפעילות המשק. יציבות של סביבת האינפלציה תתמוך ביציבות של ריבית בנק ישראל. יחד עם זאת, "במידה ותחול החמרה בתנאי הרקע הכלכליים בעולם, או לחילופין, ירידה משמעותית יותר בביקושים המקומיים, עשויות לחול הורדות ריבית נוספות".

עוד מעריכים כלכלני לאומי כי המגמות הנוכחיות של היצוא והיבוא יימשכו בשנה הקרובה, תוך שמירה על גירעון מסחרי בסיסי נמוך יחסית. בהתמתנות היבוא צפויה לתמוך הן חולשת הביקושים המקומיים והן יציבות חזויה של מחירי חומרי הגלם והסחורות בעולם (אם כי ברמה גבוהה יחסית). תחזית זו ביחס למחירי הסחורות, מבוססת בעיקר על מגמת התמתנות של הפעילות והביקושים העולמיים.

בעוד ענפים מסוימים בכלכלה האמריקאית עדיין מצויים במשבר, כמו למשל סקטור הנדל"ן, מצבו של סקטור ההיי-טק האמריקני, טוב יחסית ולכך תרומה לפוטנציאל ההתרחבות של ייצוא ההי-טק הישראלי. במילים אחרות, להמשך ההתאוששות של הפעילות בשוק האמריקני תרומה חיובית ליצוא ההיי-טק מישראל, שמהווה את חלק הארי של היצוא התעשייתי של ישראל; לכך תהיה תרומה למשק הישראלי במהלך השנה הקרובה ומעבר לכך. בנוסף, המשך מגמת הפיחות של שער החליפין של השקל מול הדולר ומול סל המטבעות, מהווה גורם חיובי גם כן, המפחית את עוצמת הפגיעה ביצוא הישראלי, אומרים בלאומי.