סיטי: "צפויות הורדות דירוג נוספות לכלכלות הגדולות בעולם"

בסיטי מעריכים שארצות הברית נמצאת בסיכון הגדול ביותר להורדה נוספת של דירוג האשראי בגלל הכישלון להגיע לפתרון הגירעון שלה ■ גם דירוג האשראי של גרמניה עלול להיות בסכנה

ההודעה של סוכנות דירוג האשראי של S&P מלפנות בוקר על הותרת דירוג האשראי של האיחוד האירופי על רמה של +AAA\A-1 הינה רק דחיה זמנית של הורדת דירוג שצפויה לאיחוד האירופי בשנים הקרובות, כך טוענת סקריה מקיפה שביצע קבוצת סיטיגרופ על הכלכלה הגדולות בעולם.

מבחינת דירוגי האשראי, בסיטי לא אופטימים, ובשנים הקרובות אנחנו צפויים לראות הורדות נוספות של דירוגי האשראי של צרפת וארצות הברית, גם מדינות שנחשבות כיום ליציבות כמו גרמניה ואנגליה ייספגו בקרוב הורדת בדירוג האשראי שלהן. "אנחנו מצפים לשורה של הורדות דירוג בקרב המדינות המפותחות, ולא רואים העלאות דירוג כלשהן", כתבו מייקל סונדרס ומארק שופלד בסקירה של של סיטיגרופ.

על פי הסקירה, מי שנמצאת בסיכון הכי גדול להורדת דירוג האשראי שלה הינה ארצות הברית שהמחלוקות בין שני צדי המפה הפוליטית גורמים לקשיים בטיפול בבעיות הגירעון של המדינה ומקשים עליה להתנהל בצורה תקינה.

"הכישלון להגיע להסכמה בענין הארכת קיצוץ המס על המשכורות וביטול ההטבות למחוסרי העבודה לטווח ארוך בחודש דצמבר, הגבירו את החששות שפערים אידיולוגים גדולים בקונגרס מונעים מהממשלה להתקדם לקראת איחוד פיסקאלי חדש", כתבו רוברט דה-קלמנטי וברט רוז בסקירה. "התחזיות לטווח ארוך של המדיניות הקיימת היום מראים שהחוב של ארצות הברית ימשיך לגדול כשהעלות של ההטבות הממשלתיות ועלות ביטוחי הבריאות ימשיכו לעלות".

בסיטי מאמינים שגם גרמניה, מי שנחשבת לכלכלה הגדולה ביותר בגוש האירו ולבטוחה ביותר, לא תחמוק מהורדת דירוג בשנים הקרובות מכיוון שהיא לא תצליח להתחמק מהשלכות משבר החוב ההולך ומחמיר באירופה על הכלכלה שלה כמו גם מהמיתון שעלול לפקוד את היבשת בזמן הקרוב.

הורדת דירוג לגרמניה עשויה לטלטל את השווקים באירופה ובעולם מכיוון שהיא הצליחה לחמוק ממשבר החוב עד עתה באמצעות הנהגת משמעת פיסקאלית נוקשה, אמרו בסיטי. "אבל אם משבר האשראי ברחבי אירופה יחמיר, לא יהיה מנוס מהכנסת דירוג האשראי המושלם של גרמניה למעקב ולמתן אופק שלילי לאשראי הגרמני", כתבו יורגן מייקלס ורוברט קרוסלי, אנליסטים של סיטיגרופ.

בסיטי מעריכים שכבר ב-6 החודשים הקרובים סוכניות דירוג האשראי יתחילו במהלכים להורדות דירוג נוספות שיתחילו עם ההודעה שמבחינתם יוון פשטה רגל בסביבות חודש מארס. על פי הסקירה של סיטי סוכנות הדירוג מודי'ס תודיע על הורדת דירוג האשראי של איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון ב-6 החודשים הקרובים. גם צרפת ואוסטריה שאיבדו את דירוג האשראי המושלם שלהם בשבוע שעבר על ידי S&P יקבלו אופק שלילי.

בטווח של שנתיים-שלוש מעריכים בסיטי נראה ירידות דירוג נוספות של ארצות הברית, יפן, צרפת, איטליה, ספרד, אוסטריה, בלגיה, פינלנד, הולנד ופורטוגל.

למרות זאת, בסיטי אופטימים לגבי מספר מדינות ברחבי העולם ומעריכים שמספר מדינות באירופה יהיו בטוחות בשנים האחרונות, שוויץ, דנמרק נורבגיה ושבדיה. ברחבי העולם ניתן למצוא את קנדה כמקום בטוח בשלוש השנים הקרובות, גם אוסטרליה וניו-זילנד צפויות להיות בטוחות.