"לימדתי 160 אלף איש אונליין, לא יכול לחזור לסטנפורד"

דיווח מוועידת הטכנולוגיה והאינטרנט DLD, במינכן, גרמניה ■ סבסטיאן ת'ורן: "בחור מאפגניסטן סיפר לי שהוא רץ מהפגזה להפגזה, נלחם על חייו כל יום ועדיין מוצא שעה ביום וחיבור אינטרנט להתחבר לקורס שלי"

במונחי אינטליגנציה, סבסטיאן ת'ורן קוטף כמעט בוודאות את הכתר מקרב מוזמני כנס DLD במינכן השנה. האיש היה עד לאחרונה פרופסור מוביל למדעי המחשב באוניברסיטת סטנפורד, פרסם 370 מאמרים מדעיים, כמו גם 11 ספרים. המגזין "פאסט קומפני" דירג את ת'ורן במקום החמישי ברשימת האנשים היצירתיים בעולם. "פורצ'ן" כלל אותו ברשימת האנשים החכמים ביותר בתעשיית ההיי-טק העולמית ואילו "פופולאר סיינס" הכתירו כ"אחד מעשרת האנשים המבריקים בעולם".

עם רזומה כזה ומשרה כזו, ת'ורן שייט לו שנים על תהילה והצלחה אקדמיות שרק הולכות ותופחות. אלא שאז, במחי ניסוי אחד קטן, עולמו התהפך.

"מה שקרה הוא שהחלטנו לפתוח לקהל הרחב, ללא תשלום, קורס אחד שלימדתי ברובוטיקה, בסטנפורד", סיפר ת'ורן לבאי DLD. "אמרנו: נראה איך זה יתקבל. התחלנו לצלם את כל ההרצאות ויצאנו לדרך, חמושים במצלמת וידיאו, לוח, עט ומטלית.

"בבוקר הראשון אחרי שפתחנו את המיזם כבר נרשמו כמה מאות. הייתי המום, לא האמנתי שזה קורה. ופתאום היו לי 160 אלף נרשמים לקורס, אנשים מכל העולם. במקביל המשכתי ללמד פרונטלית את הכיתה שלי בפרינסטון, שבה היו 200 סטודנטים. אחרי חודשיים, שמתי לב שהכיתה התרוקנה כמעט לגמרי, נשארו אולי 30 סטודנטים. שאלתי אותם מה קורה והם אמרו שהם מעדיפים את הווידיאו. לא הצלחתי להבין מה גורם לסטודנטים שמשלמים 35 אלף דולר בשנה להעדיף לימוד באמצעות וידיאו על פני הרצאה פרונטלית".

זו הייתה רק ההתחלה. ת'ורן מספר: "הגיעו אליי פידבקים מנרשמים בכל העולם. בחור אחד כתב לי מאפגניסטן, סיפר לי שהוא רץ מהפגזה להפגזה, נלחם על חייו כל יום ועדיין מוצא שעה ביום וחיבור אינטרנט להתחבר לקורס שלי ואף לסיים אותו בציון סביר. אישה אחרת סיפרה על חיי עוני, עם תינוק על היד ועכבר מחשב ביד השנייה, מרותקת להרצאות הווידיאו. אלה היו אנשים עובדים, עם בעיות, לא סטודנטים עילית של סנטפורד - והרגשתי שקשה לי להמשיך בלימוד הקורס כפי שהוא מול כל הקושי והמכשולים שהם מתארים. כאן קרה השינוי".

ת'ורן מתאר את המהפכה המחשבתית שעבר דרך לימוד מאות אלפי אנשים אונליין: "הבנתי שאנחנו צריכים לחשוב מחדש על חינוך ולימודים. לפני אלף שנה, הרצאה פרונטלית הייתה הדרך הטובה ביותר ללמד משהו, אבל אלף שנה חלפו וזה עדיין כך, כי האוניברסיטאות התקדמו הכי לאט מכולם. הבנתי גם שתרבות הציונים ששולטת באוניברסיטאות מוטעית לחלוטין. כשאתה מלמד מישהו לרכוב על אופניים והוא נופל, אתה לא נותן לו פשוט ציון נכשל ועובר ללימודי תלת אופן. שינינו את כל הגישה בסטנפורד, והיום אנחנו נותנים לסטודנט לשפר את הציון שלו שוב ושוב, עד שישיג A פלוס".

מכאן כבר לא הייתה דרך חזרה. "תמיד חשבתי וידעתי שאני מרצה מצוין שמלמד בסטנפורד, זה היה מי שאני", סיפר ת'ורן ב-DLD, "אבל אחרי שעשיתי את הקורס הפתוח הבנתי שאני לא יכול לחזור ללמד בסטנפורד. זה כמו שתי גלולות שונות, אדומה וכחולה - ואני לקחתי את האדומה. עזבתי את סטנפורד ומאז אני פועל ללמד אנשים אונליין. יש לי כבר שתי פלטפורמות לימוד אינטרנטיות ולא צריך שום תנאי כניסה כדי להצטרף אליהן. בעוד שבועיים זה יעלה לגוגל והמטרה היא 5 מיליון תלמידים אונליין, מכל העולם. אנחנו נמצאים ברשת, בכתובת Udacity.com וכולכם מוזמנים לבוא וללמוד, חינם. רק תבואו".