מחנק בנדל"ן: הפועלים מעלה הריבית ליזמים

החשיפה של המערכת הבנקאית לנדל"ן היא 235 מיליארד שקל, 18% מתיק האשראי ■ הפועלים: הבנק קובע את המרווחים באשראי בהתאם לרמת הסיכון המשקית ■ הבעיה: קבלנים מתקשים לקבל מימון גם ממוסדיים בשל הקיפאון בשוק

בנק הפועלים מעלה את מרווח האשראי לסקטור הנדל"ן. כך נודע ל"גלובס". גורמים בענף הנדל"ן מדווחים, כי הבנק העלה את שיעור הריבית שהוא גובה באופן חד-צדדי, ב-0.25%-1%. ראש מערך הנדל"ן בבנק היא קלרה צברגל. בנק הפועלים הוא נותן האשראי לנדל"ן השני בגודלו במשק, עם אשראי בסך 80.7 מיליארד שקל.

"בנק לאומי כבר הפסיק לתת אשראי לנדל"ן, ובנק הפועלים מנצל את מצוקת האשראי כדי להעלות מחירים", טוענים הגורמים. מבנק הפועלים נמסר בתגובה כי "הבנק קובע את המרווחים באשראי בהתאם לרמת הסיכון המשקית, ובהתייחס לכל לקוח בנפרד".

הנפגע העיקרי

כיום, רק שני בנקים נמצאים במצב שבו הם יכולים להגדיל את האשראי לנדל"ן: בנק הפועלים ומזרחי טפחות. לאומי נמצא קרוב לתקרת המגבלה הענפית, כמדיניות לא מגדיל את החשיפה לנדל"ן, וכמעט ואינו נותן אשראי חדש; לדיסקונט בעיות הון, והבנק לא צומח באשראי עסקי אלא פועל להקטנתו; והבינלאומי הוא בנק שמרני מאוד, ולא מסתכן. כך שלחברות קבלניות אין כמעט חלופה - למעט בנק הפועלים.

נדל"ן הוא ענף עתיר הון, והחשיפה של המערכת הבנקאית לנדל"ן (אשראי מאזני וחוץ מאזני) היא 235 מיליארד שקל, 18% מתיק האשראי. לכן, הנדל"ן הוא הנפגע העיקרי מהעצירה דה-פאקטו של האשראי הבנקאי בחודשים האחרונים; עצירה, הנובעת מהצורך של הבנקים לענות לדרישות ההון החדשות של בנק ישראל. כדי לעמוד בדרישות, על הבנקים להגדיל את ההון ב-30 מיליארד שקל, סכום השווה לרווח השנתי הממוצע המצטבר שלהם ב-5 שנים.

מעבר לכך, עומדת בפני הבנקים מגבלה במימון לענף הנדל"ן. על פי נוהל בנקאי תקין 315, ניתן לגדול בענף מסוים עד ל-20% מנכסי הסיכון של הבנק. אמנם, ב-2009 הקל בנק ישראל את המגבלות, ואישר לבנקים להגדיל את האשראי לענף "בינוי ונדל"ן", מ-20% מתיק האשראי הכולל ל-22% מהתיק - רק בתנאי שתוספת האשראי תיועד לתשתיות. נקבע, כי יתאפשר לבנק לתת אשראי לנדל"ן בשיעור 18% מהתיק, ו-4% לתשתיות. בעיה נוספת היא הקיפאון הכמעט מוחלט בשוק האשראי החוץ-בנקאי (כמחצית מהאשראי העסקי). הקיפאון אינו מאפשר לחברות נדל"ן להנפיק אג"ח ולקבל מימון מגופים מוסדיים במקום בנקים.

אשראי לנדלן ומשכנתאות ספטמבר 2011
 אשראי לנדלן ומשכנתאות ספטמבר 2011