פרשת הולילנד: ברקת השעה את אלי שמחיוף מעיריית ירושלים

ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, הודיע לסגן ראש העיר, אלי שמחיוף, כי החליט להשעותו מכל תפקידיו בעירייה בעקבות כתב האישום שהוגש נגדו בפרשת הולילנד

ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, הודיע היום (ב') לסגן ראש העיר אלי שמחיוף, כי החליט להשעותו מכל תפקידיו בעירייה בעקבות כתב האישום שהוגש נגדו בפרשת הולילנד.

החלטתו של ברקת נולדה על רקע סירובו של שמחיוף להשעות את עצמו בהתאם לחוות-הדעת שנתן היועץ המשפטי לעירייה. ברקת ציין כי ל"שמחיוף עומדת חזקת החפות, והוא מאחל לו כי ייצא זכאי, אולם מרגע שהוגש כנגדו כתב אישום בעבירות שנעשו בזיקה לתפקידיו בעירייה, אין מנוס להשעותו מכל תפקידיו הביצועיים בעירייה".

לפני כשבועיים הגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב את כתב אישום עב-הכרס בפרשת הולילנד נגד 13 מהמעורבים בפרשה - ובהם ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט; מזכירתו, שולה זקן; ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי; היזמים הלל צ'רני ואביגדור קלנר; יו"ר בנק הפועלים לשעבר, דני דנקנר; מנהל מינהל מקרקעי ישראל לשעבר, יעקב אפרתי; ואחרים - בעבירות של לקיחת ומתן שוחד, הלבנת הון ועבירות נוספות.

מדובר בפרשה מסועפת ומורכבת במיוחד, המתארת לכאורה את אחת מפרשות השחיתות החמורות בתולדות המדינה. לפי כתב האישום, שורה ארוכה של בכירים בעיריית ירושלים ובמוסדות התכנון, הן פקידי ציבור והן נבחרי ציבור, קיבלו במשך תקופה ארוכה, ובאופן ממוסד למחצה, שוחד ממספר משמעותי של יזמי נדל"ן, מקורביהם ושלוחיהם, במטרה לקדם את עניינם בקרב מקבלי ההחלטות.

כתב האישום כולל, בין היתר, מצד מקבלי השוחד - גם את אלי שמחיוף. בעקבות הגשת כתב האישום כנגדו קבע היועץ המשפטי לעירייה, עו"ד אמנון מרחב, כי עליו להשעות את עצמו מתפקידיו הביצועיים עד להכרעה במשפטו.

היועץ המשפטי לעירייה הבהיר בחוות-דעתו, כאמור, כי לשמחיוף עומדת חזקת החפות, אולם לאור חומרת האישומים כנגדו, לאור הקשר והזיקה הישירים שבין האישומים נגדו לבין התפקידים אותם מילא בעבר כסגן ראש עיר וכחבר מועצת העיר ירושלים ולאור החובה וההכרח לשמור על אימון הציבור בעיריית ירושלים ועובדיה - הרי שהמשך כהונתו בתפקידיו הביצועיים בעת הזאת, כאשר הוגש כתב אישום חמור נגדו, עלול לפגוע באופן קשה ביותר באמון הציבור בעיריית ירושלים.

בתגובה לחוות-הדעת הגיש שמחיוף לראש העיר חוות-דעת משפטיות מטעמו, לפיהן הוא אינו חייב לפרוש מתפקידו, ואף ביקש מברקת להשאירו בתפקידיו ולא לפגוע בשכר שהוא מקבל כסגן ראש העיר. ברקת לא נעתר לבקשה והחליט לשלול את כל סמכויותיו הביצועיות של שמחיוף.

במכתבו לשמחיוף הדגיש ברקת כי "פרשת הולילנד הינה קו פרשת מים וציון דרך במאבק כנגד השחיתות והפגיעה בטוהר המידות. כמי שעומד בראש המערכת העירונית מוטלת עליי החובה להוביל את העיר ירושלים ואת העירייה תוך קביעת נורמות וכללי התנהגות ויושרה אישיים ומקצועיים, ומתוך שכך לעשות לחיזוק אמון הציבור בעיריית ירושלים, בעובדיה, במנהליה ובנבחריה".

יצוין כי גם כנגד חבר מועצת העיר אברהם פיינר הוגש כתב אישום בפרשה, ובניגוד לשמחיוף הוא החליט להשעות את עצמו מיידית מכל תפקידיו בעירייה עד להכרעה במשפטו.