מן הטבע-בארותיים שיווקה ביצים שאינן ראויות למאכל

‎בניגוד לתקנות בריאות הציבור: ביצים שעברו 16 יום מתאריך המיון שלהן ממשיכות להימכר ■ המשווק: "אנו מודעים לנושא" ■ שופרסל: "לא נמצאו אצלנו פגי-תוקף"

מי מפקח על איכות הביצים המשווקות בישראל? בדיקת "גלובס" מעלה כי בניגוד לתקנות בריאות הציבור, חברת מן הטבע-בארותיים שיווקה לצרכן באמצעות הרשתות שופרסל ומגה ביצים שאינן ראויות למאכל, בשל חריגה בתוקף וחשש לאיכות הביצים.

מדובר בביצים אורגניות ובביצי חופש, שני סוגים שמחירם לצרכן גבוה במיוחד: 20 שקל עבור תריסר ביצים אורגניות ו-37 שקל עבור 20 ביצי חופש.

גם אחרי פניית "גלובס", הביצים המשיכו להימכר לצרכנים אתמול (א').

חריגה מהתאריכים המותרים מסכנת את הצרכנים, במקביל לכך שהיא מעלה את הרווח של המשווק, כיוון שהיא מצמצמת את הפחת. תקנות בריאות הציבור מגדירות במפורש את המועדים שבהם מותר לשווק ביצה לצרכן: 16 יום מיום המיון במדף, וכשהביצה נשמרת בקירור ניתן לשווקה חודש נוסף.

בבדיקת "גלובס" ברשתות שופרסל ומגה נמצאו ביצי חופש וביצים אורגניות של חברת מן הטבע-בארותיים עם תאריך תפוגה חריג של 22 יום וחודש נוסף בקירור. לא ברור מתי הביצים סופקו לסופרמרקט, ולכן ייתכן כי מדובר בחריגה גדולה עוד יותר. הביצה נחשבת למוצר מזון רגיש במיוחד, בעיקר בשל העובדה שחיידק הסלמונלה מועבר דרכה.

בשיחה עם "גלובס" מבהיר הווטרינר הראשי של משרד הבריאות, ד"ר יוני ינון, כי ביצים שתאריך התפוגה שלהן מעל המותר אינן ראויות למאכל אדם. "16 יום זה פג תוקף לשיווק. כמו בכל מוצר מזון מן החי, אין לאכול את הביצים הללו לאחר 16 ימים מיום המיון", מסביר ינון.

לדבריו, "גם במסגרת חיי המדף, ההמלצות של משרד הבריאות הן לבשל באופן יסודי ביצים. רק כך אפשר להגן חד-משמעית על כך שהביצה תהיה בטוחה לצריכה. מעל חיי המדף, גם אם בישול ישמיד את החיידקים, אסור לצרוך את הביצים הללו", אומר ינון.

עוד מתברר כי בעקבות מידע מוקדם, הגיעה יחידת הפיקוח בענף הלול לחברה ביום רביעי שעבר, ואכן מצאה כי תאריכי התפוגה חורגים מהחוק. בשל היעדר סמכות לאסוף את הביצים להשמדה, התריעה מועצת הלול הן בפני החברה והן בפני היחידה האחראית לכך במשרד החקלאות, במקביל להעברת הממצאים לטיפול משפטי.

אלא שלמרות ההתרעות, הביצים לא נאספו מהמדפים. "גלובס" חזר ובדק גם אתמול (א') בשעות הצהריים, והביצים המשיכו להימכר בסניפי הסופרמרקט.

יוסי דוידוביץ, הבעלים של מן הטבע-בארותיים, מסר בתגובה: "אנחנו יודעים מזה, וגם הפיקוח של מועצת הלול יודע מזה. הייתה טעות של העובד. הפיקוח היה כאן ובדק את הנושא. בדרך-כלל אנחנו משתדלים לאסוף את הביצים, וזה נשלח לתעשייה. מה שהספקנו עשינו, ומה שלא הספקנו כנראה פספסנו".

- כמה ביצים אספתם?

"אין לי מושג. אני לא מתעסק עם זה ביום-יום".

למרות הצהרותיו של דוידוביץ, במגה אומרים כי לא רק שהביצים לא נאספו מהמדפים, אלא שדוידוביץ לא מסר על כך כל הודעה לרשת. בעקבות פניית "גלובס" הורתה מגה לדוידוביץ לאסוף לאלתר את הביצים מהמדפים.

משופרסל נמסר כי "מבדיקה שערכנו לא נמצאו מוצרים פגי-תוקף".

בדיקת "גלובס" מעלה גם כי מדי שבוע נתפסות ביצים מוברחות מהשטחים עם זיוף דומה וכמעט זהה למשווקים ישראלים, ולציבור לא נמסרת על כך כל הודעה.