ישראל תהפוך ליצואנית חשמל? "עדיף לעומת יצוא גז טבעי"

יו"ר חברת קוואנטום אנרג'י היוונית מציע לשותפות הגז הטבעי בישראל להקים קו חשמל שיחבר את הארץ עם יוון ולייצא חשמל לאירופה במקום לייצא גז טבעי

האם ישראל תהפוך בתוך מספר שנים ליצואנית חשמל לאירופה? היום הרעיון אולי נשמע הזוי על רקע המצוקה בה נמצא משק החשמל המקומי אולם המצוקה הזו, הנגרמת בעיקר מהדלדלות מאגרי הגז הטבעי של "ים תטיס" והפגיעות החוזרות ונשנות באספקה ממצרים, עומדת, החל משנת 2014, להשתנות לעודף גדול.

זאת, כאשר מאגר"תמר" יתחיל בהפקה מסחרית מסודרת ולאחר מכן מאגרים נוספים, ביניהם "לוויתן", "דלית", "שרה" ו"מירה" ואחרים. אז החסרון בגז טבעי יהפוך לעודף גדול ובשנה האחרונה בודקות למעשה כל החברות המעורבות (ביניהן קבוצת דלק של תשובה, רציו , נובל אנרג'י, ישראמקו ואחרות) אפשרויות שונות לייצוא הגז.

ההצעות שהועלו עד היום התמקדו בשתי אפשרויות מרכזיות: הנחת צינור להעברת הגז מישראל דרך קפריסין ליוון ומשם לשוק האירופאי. או הקמת מסופים להנזלת הגז ואז ייצוא של LNG (גז טבעי נוזלי).

כעת, כך נראה, עולה הצעה נוספת. חברת Quantum Energy , הנשלטת על ידי חברת החשמל של אזור אתונה, מציעה לחבר בקו חשמל את ישראל עם קפריסין ויוון, להשתמש בגז הטבעי להגדיל בהרבה את ייצור החשמל בישראל ולייצא אותו דרך הקו לאירופה.

קו ה-2,000 מגה-וואט יונח בעומק הים התיכון ויחבר למעשה את אסיה עם אירופה (EuroAsia Interconnector), וישתרע על פני 540 מייל ימי. כך אמר אתמול Nassos Ktoridis, יו"ר קוואנטום, בתדרוך כתבים בניקוסיה. לדבריו, האיחוד האירופאי עשוי לממן חלק מההשקעה בפרוייקט, המוערכת בכ-1.5 מיליארד אירו. ישראל, שבשטח המים שלה התגלו בשנים האחרונות כמויות עצומות של גז טבעי, עשויה להרוויח מייצוא החשמל הרבה יותר לעומת ההצעות האחרות הכוללות ייצוא של הגז הטבעי עצמו.

לפי התחזיות אירופה צריכת הגז הטבעי של אירופה עומדת לזנק בשני העשורים הקרובים, במיוחד לאחר שגרמניה תסגור את הכורים הגרעיניים שלה ב-2022.