בכיר טורקי: "נצטרף לאיחוד האירופי, צריך סבלנות"

דיווח מוועידת הטכנולוגיה והאינטרנט DLD, במינכן, גרמניה אגמן באגיס, הממונה על המו"מ לכניסת טורקיה לאיחוד האירופי: "גרמניה וטורקיה הן הכוכבות העולות של אירופה - אחת מובילה את האיחוד והשנייה תוביל בעתיד"

"גרמניה וטורקיה הן הכוכבות העולות של אירופה - אחת מובילה את האיחוד והשנייה תהיה מהמובילות שלו בעתיד" - כך אמר היום (ג') אגמן באגיס, הממונה על המו"מ לכניסת טורקיה לאיחוד האירופי, בוועידת DLD במינכן.  

באגיס התייחס גם לאביב העמים הערבי ואמר כי המודל הטורקי סיפק השראה למפגינים במדינות ערב: "האנשים שסיכנו את חייהם באביב הערבי בעצם רוצים להיות כמו טורקיה. למה טורקיה שונה ממצרים ולוב? כי אנחנו דמוקרטיה; כך שבכל פעם שפוליטיקאי אירופי צר מוח תוקף את טורקיה ואת רצונה להצטרף לאיחוד האירופי, הוא פוגע גם בחלום של האביב הערבי".

באגיס הבהיר כי טורקיה לא ויתרה על החלום להצטרף לאיחוד האירופי: "אנחנו רק זקוקים לסבלנות בעניין הזה, כי בסוף המאמצים שלנו יישאו פרי ונצטרף לאיחוד. אנחנו נחושים יותר מאי פעם להצטרף לאיחוד האירופי, המוטו שלנו: אנחנו באים לעזרתכם!".

לפי באגיס, טורקיה היא כיום הכלכלה השנייה בגודלה באירופה ו"אם גרמניה תחליט לשלם את החובות של יוון, פורטוגל וספרד, יכול להיות שנהיה הכלכלה הגדולה באירופה".

על החוק בצרפת שאוסר הכחשת השואה הארמנית, אשר עבר היום בפרלמנט וגרר תגובות נזעמות מצד ר"מ טורקיה ארדואן, אמר באגיס: "למרבה הצער, הכול עניין של הבחירות המתקרבות בצרפת במאי בניסיון להעביר קולות. סרקוזי בחר להעליב את טורקיה כדי להעביר קולות מהימין, מלה-פאן. אני בטוח עם זאת שיש יותר צרפתים עם ראש פתוח מאשר צרי מוחין - ולכן נמתין לסוף התהליך שם".

הוא לא חסך שבטו גם מישראל ואמר: "ישראל התעלמה מהרחוב הערבי במשך כל כל הרבה, ישראל צריכה ללמוד לכבד את רצון העם במצרים, מרוקו, לוב".

בשלב זה הפנה עיתונאי ישראלי שאלה לבאגיס ואמר לו כי הוא "מעוות" עובדות וכי היחס של טורקיה לישראל "עלוב"; באגיס השיב כי "לא השתמשתי במילים להעליב את ישראל, אבל יש בעיה ואי אפשר להתעלם ממנה. יש זעם ברחוב הערבי על ישראל. אבל העניין עם טורקיה שונה - הרגתם לנו 9 אזרחים תמימים. גם ממשלת גרמניה הייתה מגיבה כפי שהגבנו".