אייטמים בתשלום? רשת הורידה את "האיש הירוק" עם גדי סוקניק

עמותת תושבי ערד פנתה למועצת הכבלים ולרשות השנייה בדרישה לפסול את התוכנית "האיש הירוק", בטענה כי היא עושה שימוש בתוכן שיווקי סמוי ומוכרת זמן מסך פרסומי ■ לטענת העמותה, אייטם של 30 דקות בתוכנית עולה 63 אלף שקל

פנייה למועצת הכבלים והלוויין ולרשות השנייה: פסלו את התוכנית "האיש הירוק" בהגשת גדי סוקניק שעושה שימוש בתוכן שיווקי סמוי ומוכרת זמן מסך פרסומי. את הפנייה הגישה עמותת תושבי ערד, "רוצים לחיות בלי מכרות", שהתבססה על תמחיר שהגיע לידיה ובו מחירים לשילוב כתבות במסגרת התוכנית.

על-פי התמחיר, השתתפות ב-5 דקות תעלה לחברה או למשתתף 13,800 שקל (לא כולל מע"מ); השתתפות ב-10 דקות תעלה 23,200 שקל; 15 דקות יעלו 34,570 שקל; ופרק שלם באורך 30 דקות יעלה לא פחות מ-63,200 שקל.

בהצעת המחיר של חברת ההפקה GPS COMMUNICATION נכתב כי מדובר ב"הצעה לשיתוף-פעולה להפקה ולשידור סרט במגוון ערוצי טלוויזיה ואינטרנט". על-פי אחד הסעיפים בהצעה, תכני התוכנית "ייקבעו מראש בשיתוף-פעולה אתכם אחר התחקיר. כל הצילומים יתבצעו במקומות הרלוונטיים בשטח שלכם".

תחת הסעיף "שידורים וחשיפות" מציינת חברת ההפקה את מספר הצופים הפוטנציאליים בתוכנית בכיכובם וכן את מספר השידורים החוזרים של כל תוכנית כזאת בכל אחד מהערוצים השונים.

כך, לדוגמה, נכתב כי לערוץ הבריאות יש 180 אלף מנויים, ולערוץ הטיולים יש 90 אלף מנויים שיכולים להיחשף לתוכנית בשני הערוצים, כאשר הצופים יהיו חשופים ל-10 שידורים חוזרים.

"סיקור מחמיא ונטול ביקורת"

במכתב שנשלח לרשות השנייה ולמועצת הכבלים והלוויין כתב יו"ר העמותה, יעקב לקס, כי "נדהמנו לגלות בעיתון 'הארץ' כי התוכנית החדשה 'האיש הירוק' בהנחיית גדי סוקניק, המשודרת ברשת ובערוצי הבריאות והטיולים, בחרה לסקר בהרחבה באופן מחמיא ונטול ביקורת את חברת כימיקלים לישראל ואת חברת-הבת שלה רותם-אמפרט".

ואולם, לדברי העמותה, לאחר שהגיע לידיהם מחירון של התוכנית, הם הבינו כי "אין מדובר כלל בתוכנית סוגה עילית... הגיע לידינו מחירון התוכנית, המבהיר ללקוחות הפוטנציאליים בפירוש כי הכול למכירה: 5 דקות, 10, 15, ואם רק תשלם - אף פרק שלם".

עוד טוענת העמותה כי הצגת החברה "באופן חד-צדדי ומחמיא, בתוכנית המתיימרת להיות ירוקה, תוך שימוש נואל במוניטין של סוקניק כאיש חדשות ותיק וכלוחם בפרשת הקישון, היא מעבר לחרפה שאין כדוגמתה".

לבסוף טוענת העמותה כי "האיש הירוק" אינה תוכנית סביבתית אלא "אגד של פרסומות המתחזות לתוכן. דיווח דוקומנטרי למראית-עין, ללא שום מחויבות לדיווח אמת או לדיווח מלא ומאוזן... לאור האמור לעיל, אנו דורשים בזאת,את פסילתה המיידית של 'האיש הירוק' לשידור".

"המתלוננים לא צפו בתוכנית"

מרשת נמסר בתגובה: "רשת החליטה להפסיק את שידור 'האיש הירוק' כפי שרכשה מבית ענני תקשורת, וזאת עד תום הבדיקה שרשת מקיימת באשר לתכנים המשודרים בתוכנית. כידוע, רשת רכשה לשידור את הפרקים בסדרה, כפי שהם, מבית ענני תקשורת, והם תוכננו להיות משודרים בשידור שני (אחרי ערוץ הבריאות) בשבת אחר-הצהריים.

"במסגרת התוכנית 'האיש הירוק', סוקניק יוצא למסע ברחבי הארץ כדי לבדוק את החידושים בכל הקשור לחיים אקולוגיים 'ירוקים' בישראל. בין השאר סוקניק בוחן מקרוב את המיחזור ותוצריו השונים, מפסולת בניין ועד פסולת ביתית, עוקב אחר נשרים ומשחרר אותם לטבע, בודק את הזיהומים השונים בחיינו ואיך ניתן לנקות פסולת רעילה, נחשף לדרכים חדשות להפקת חשמל נקי מן הטבע - ממים, רוח ואפילו זבל - ולעוד פיתוחים שמטהרים את היומיום ואף מוזילים אותו. הכול בדרך קלילה, משעשעת ותוך כדי מסע ברחבי הארץ לאורכה ולרוחבה ומפגש קרוב עם ישראלים שהחיים הירוקים הם חלק משגרת יומם".

מענני תקשורת נמסר: "מדובר בהפקה של מפיק חיצוני שערוץ הבריאות רכש לצרכי שידור. לגופו של עניין, נראה כי הכותבים לא צפו בתוכנית, שכן הפרק המדובר עוסק בפרויקט שיקום עופות דורסים בנגב וכולל ראיונות עם גורמים רבים הנוגעים בדבר. בין היתר מרואיין גם האחראי על הפרויקט מטעם כיל, המציין במפורש כי הם נרתמו לפרויקט כחלק מדרישה רגולטורית לפצות על הנזק הסביבתי של המכרות".

ממועצת הכבלים והלוויין נמסר כי "מועצת הכבלים והלוויין אוכפת ביד קשה את איסור הפרסום הסמוי בגופים המשדרים הנתונים תחת פיקוחה, ואף הטילה ב-3 השנים האחרונות קנסות בשווי של כ-1.3 מיליון שקל בגין פרסומת סמוי ונושאים מסחריים דומים. אגף הפיקוח של המועצה יערוך בדיקה של התוכנית 'האיש הירוק'".

מהרשות השנייה נמסר: "בעקבות פניית הרשות השנייה לרשת, התוכנית 'האיש הירוק' לא תשודר, וזאת עד לגמר הבירור שרשת תבצע עם חברת ההפקה. תוצאות הבירור יועברו לידי הרשות השנייה. הרשות השנייה רואה בחומרה רבה התנהלות של הפקות בהן ישנה אפשרות לרכישת אייטמים ושידורם. הנושא נמצא במעקב ובטיפול, ובכל מקרה של הפרה בתחום זה יינקטו צעדים חריפים, לרבות הורדת תוכניות מהמסך".

גדי סוקניק מסר בתגובה: "אני לא מכיר את זה. אין לי קשר לענייני ההפקה בכלל".