יאיר לפיד הוא דוקטור קומבינה

הוא לא התפרץ בכוח ללימודי הדוקטורט בבר-אילן, אלא התקבל בקומבינה ישראלית

כפי שציינתי לא פעם, לעיתים אפשר ללמוד על אדם מתגובתו יותר מאשר מהמעשה עליו הוא מגיב. הפעם נלמד על יאיר לפיד מתגובותיו לנושא קבלתו, בניגוד לנהלים, ללימודי דוקטורט באוניברסיטת בר-אילן.

כלל הפרוטקציה

תגובתו הראשונה של לפיד: "התקבלתי בהתאם לכל הכללים". ובכן, תנאי הסף דורשים סיום תואר ראשון בהצטיינות. ללפיד אין תואר ראשון, גם לא תואר שני, לא בהצטיינות ולא בדרך אחרת. המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) קבעה כי "יש כאן בבירור זילות של התואר האקדמי". אם כך, האם לפיד אינו דובר אמת?

אם בוחנים זאת באופן אובייקטיבי, אז כן, בהחלט. אבל אפשר להניח שלפיד בודק זאת על-פי הקריטריונים להם הורגל מיום לידתו. כלומר: העדפה. או בלשון העם: פרוטקציה. לפיד מבחינתו התקבל על-פי ה"כלל" הזה, ולו זה נראה בסדר.

הקומבינה

ברור שלפיד לא התפרץ בכוח ללימודי הדוקטורט. הוא התקבל, אבל לא בהתאם לכללים, אלא כנראה על-פי קומבינה ישראלית אופיינית: אני, האוניברסיטה, מאפשרת לך לקבל דוקטורט שלא מגיע לך - ואתה, לפיד, תעזור לנו בעתיד, אם בכנסת, בטלוויזיה, ב"ידיעות אחרונות", בספרות הבלשים, בבארים.

בקיצור, בבר-אילן יודעים שללפיד לא חסרות במות בהן הוא יכול להזכיר לטובה את האוניברסיטה. ואם יבקשו יפה, הוא בוודאי גם לא יתנגד להיפגש עם אנשי ממון, בארץ ובחו"ל, כדי להתרים למען המוסד האקדמי שהיטיב איתו.

התגובה השנייה: "מנסים להדביק לי את פרשת בר-אילן מטעמים פוליטיים". מוכרת לכם התגובה הזאת? בטח, שמענו אותה לרוב מחברו הקרוב של לפיד, אהוד אולמרט, ומשורה ארוכה מאוד של אנשי ציבור שנתפשו בקלקלה כזאת או אחרת.

אבל לפיד? שגם הוא ישתמש בתגובה המשמשת בדרך כלל למצבים מפוקפקים? ממנו, אדם המציג את עצמו כנקי וישר-דרך, היינו מצפים שיאמר משהו כמו "נכשלתי, אני מתנצל ומוותר על קבלתי שלא כדין ללימודים, ומתחיל מיד בלימודים לתואר ראשון; ואחר כך לתואר שני. ורק אחר מהן אבקש להתקבל לתואר השלישי, הדוקטורט. כמו כולם, לכל הרוחות".

התנהגות ישראלית מאוד

בעצם לא צריך להתפלא. הרי לפיד רואה עצמו כישראלי האולטימטיבי. איזה ישראלי אופייני לא היה מסכים לקבל דוקטורט שלא מגיע לו? אבל בכל זאת: בניגוד לישראלי הממוצע, יש ללפיד "הכול", כפי שאמר. אז זה מה שחסר לו? "דוקטור" יאיר לפיד? אפילו בדרך פסולה? הוא לא מרגיש מספיק שווה בלי התואר הזה?

יאיר פייסבוק

אגב, תגובותיו של לפיד מועברות לציבור באמצעות הפייסבוק. ולא פלא. שם אין עיתונאים שיציקו לו בשאלות שעלולות להביך אותו. מתוחכם.

שלמה מעוז, תלמד מבן-סימון

אם שלמה מעוז (המזרחי), שהתלונן על גזענות אשכנזית, יקרא את דברי ח"כ דניאל בן-סימון (המזרחי) על האשכנזים (הרוסים) - או אז הוא יבין גזענות אמיתית מהי.