מרקל: "חייבים להרחיב ולהעמיק את האינטגרציה באירופה"

(עדכון) - קנצלרית גרמניה נשאה דברים בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, ואמרה כי "יש לכתוב בחוקה שאין אפשרות לחרוג מהמסגרות כפי שנעשה עד כה, כאשר בית המשפט מפקח על זה"

אנגלה מרקל נאמה היום בפתיחת הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שווייץ, ומנתה את הדרכים לשמירה על גוש האירו והאיחוד האירופי.

"אני סבורה שהאיחוד האירופי הוא ההישג ועליו צריכים לשמור", אמרה מרקל. "המשבר הוא בהחלט משבר חוב, אבל אסור לשכוח שיש גם משבר בתחום התחרותיות באירופה. כמו כן, ישנן מדינות ששייכות לגוש האירו ואין להם התשתית הפנימית הנדרשת לכך. אנו עוברים פגיעה רצינית באמינות שלנו. השאלה היא האם אנו מוכנים להיות יותר אירופאים? (כלומר, להעמיק את האינטגרציה - א.פ)".

"הדבר השלישי הוא סולידריות. לא יאמינו בנו אם נמשיך לראות שיעורי אבטלה גבוהים כאלו", הוסיפה מרקל. לדבריה, נעשו מאמצים איתנים ומשמעותיים לשפר את המצב באיטליה וספרד. "יש לבצע שינויים מבניים ורפורמות רציניות כדי להגדיל את התעסוקה לרבות שינויים בשוק העבודה".

"עם שיעורי אבטלת צעירים של 20% עד 40%, לא פלא שצעירי אירופה לא ממש משוכנעים בפרויקט האירו" אמרה הקנצלרית, אשר הוסיפה כי יש צורך לרענן וליצור מסגרות חדשות בשביל אירופה לרבות מעבר לברית צמיחה ויציבות. "יש לכתוב בחוקה שאין אפשרות לחרוג מהמסגרות כפי שנעשה עד כה כאשר בית המשפט מפקח על זה. אנו חייבים גם להרחיב ולהעמיק את האינטגרציה".

"אירופה מתאחדת בחודשים האחרונים, גם בין אלו שיש בהם אירו וגם בקרב אלו שאין להם אירו, למרות המתחים, ואין צורך להסתיר את זה. העולם בודק אותנו ואת הלכידות שלנו לפי כמה כסף אנו מוכנים לשים כדי להציל מדינות. שמנו הרבה כסף. עכשיו בחוץ אומרים לנו: תשימו עוד כסף ואז נאמין לכם. אז אם נכפיל את הכסף, יאמינו לנו יותר? ומה לגבי לשלש את הסכום? אלה שלא בגרמניה לא רוצים להיות סולידארים. להיפך. אבל גרמניה לא יכולה להתחייב למשהו שאנו לא נוכל לעמוד בו. זה ממש לא קשור להתחייבות שלנו לאירו. אנו מאוד מחוייבים, שיהיה ברור. כעת, מתייחסים לאירופה כעיכוב לצמיחה. אבל אנו לא היחידים. יש עוד מדינות שסובלות מבעיות".

"עדיין לא התגברנו על המשבר"

מוקדם יותר היום התפרסם ראיון של מרקל, בה היא מודה כי על אף המאמצים שנעשים להצלתה של יוון, המצב לא נראה מבטיח.

"עדיין לא התגברנו על המשבר", אמרה מרקל בראיון שהתפרסם במספר עיתונים באירופה, ביניהם הגרדיאן הבריטי. "כמובן, ישנה יוון, מקרה מיוחד בו למרות כל המאמצים שנעשו, לא היוונים עצמם ולא הקהילה הבינלאומית הצליחו עד כה לייצב את המצב".

בנוסף, ציינה מרקל כי על בית המשפט הגבוה של אירופה לאכוף ולפקח על ההוצאות ומדיניות התקציב של מדינות גוש האירו. היא גם שבה והביעה את דעתה כי יש לבסס איחוד פוליטי אירופאי מלא, דיעה לה מתנגדים רבים, ביניהם ראש ממשלת בריטניה, דייויד קמרון.

מרקל אמרה עוד כי היו לה ספקות בנוגע לדרישתה מממשלות גוש האירו למדיניות פיסקלית קשוחה, אשר התקבלה בהתנגדות מצד גורמים מסויימים באיזור. "לפוליטיקאים טובים תמיד יש ספקות, כחלק מהביקורת המתמדת שלהם לגבי האם הם עושים את הדבר הנכון", אמרה מרקל.