מה הקשר בין שירות צבאי לדירה?

תנו ניקוד גבוה לרופאים ולאנשי אקדמיה, תנו דיור מוזל - ומשכו אותם כך מהמרכז לפריפריה

הקשר בין שירות צבאי לדיור בר השגה, הוא בדיוק אותו קשר שיש בין שר השיכון אריאל אטיאס לבין גידול חסה אורגנית בשולי הר תבור. ולמתקשים: אין קשר כזה.

על רקע מחאת חיילי יום ראשון ששוגרו מהרכבת לאוטובוסים, נדמה שהפכנו לדיקטטורה צבאית כשלא שמנו לב, וחזרנו לימי הווטרנים הרומאים, שקיבלו חלקת אדמה ובית, באחת ה"קולניות", בתום שירותם הצבאי (זה אגב, באותם ימי אימפריה, נמשך לא פחות מעשרים וחמש שנה).

דיור בר השגה, כפי שאפשר אולי לגזור משמו, אמור לעזור לשכבות שידם אינה משגת - כל העם. לא רק חרדים זקוקים לדיור מוזל. גם סתם חילונים, בני מעמד הביניים, שלא מצליחים להגיע לקורת גג משלהם, ויכולים בקרוב לגעת בחלום הזה, גם אם הוא ביוקנעם או בראש העין.

הקריטריונים לתכנית דיור בר השגה שקבעה ועדת טרכטנברג, נשענה על עקרון הצדק החברתי כמו שניסחו אותו חבריה, לפיו המדינה עוזרת לאזרח, ככל שהאזרח תורם לחברה ומשתתף בנטל העשייה, דהיינו בעבודה ובשירות הצבאי, בסדר הזה. זאת אומרת, קודם מיצוי כושר ההשתכרות, ואחר כך השירות הצבאי.

כושר ההשתכרות הוא דבר מובן. אזרח צריך לעשות ככל שביכולתו כדי לפרנס את עצמו ואת משפחתו ולא ליפול לנטל על כתפיה וכתפי אזרחיה. מי שמעדיף שאחרים ידאגו לו, שידאג, במחילה, לדיור בעצמו. דווקא את הסעיף הזה החליט השר אריאל אטיאס להשמיט מהקריטריונים.

צבא כן, השתכרות - לא

למה? שיקולים פוליטיים. צבא כן, השתכרות לא. שירות בצה"ל נותן בסך הכל 20 נקודות. בוטנים. נישואים ארוכים ועליה לארץ שווים יותר, 80 נקודות מתוך מאה.

החשבון פשוט: שוב דואגת ש"ס לבוחרים שלה, הפעם, תוך שימוש מתוחכם בבטן הרכה של כולנו, צבא ההגנה לישראל. נותנים לעם גזר גמדי מתוק, אבל חסר משמעות. הכנסת השירות הצבאי כקריטריון לא רק שלא יטפל בחוסר השוויון בחלוקת הנטל מול החרדים, הוא משחק לידיים שלהם. שינוי חוק טל וגיוס חובה לכולם, זאת הדרך הנכונה. לא ערוב של דבר שלא במינו.

טרכטנברג רצה לרצות את המוחים ויצא, בעזרתו האדיבה של אטיאס, מפלה בעל כורחו. הכנסת קריטריון השירות הצבאי למשוואה, מפחיתה את הסיכוי של אוכלוסיות שלמות להיכלל בתכנית. מה עם נכים שלא יכולים לשרת בגלל מגבלה גופנית, נשים שהתחתנו בגיל צעיר, אנשים שסובלים מתת משקל, חולי נפש שמשתחררים על סעיף נפשי, סרבני מצפון, ערבים שלא יכולים לשרת מטעמים אישיים או אידיאולוגיים? להם לא מגיע?

אם חברי הכנסת של ישראל ביתנו רוצים לתמרץ אוכלוסיות ספציפיות באמצעות דיור בר השגה, הם לא צריכים ללכת על הטיקט הצבאי, למרות שהוא מאוד סקסי עכשיו. תנו, למשל, ניקוד גבוה לרופאים שבאים לגור בפריפריה, למורים, אחיות ומקצועות נדרשים אחרים. והכי חשוב - תתעקשו על העיקר: הכנסת סעיף ההשתכרות לתכנית אטיאס. שם טמון השוויון האמיתי.