"חשוב שהמנהיגים יובילו את השינוי במזרח התיכון"

ד''ר רוברט אורמט, סגן שר האנרגיה של ארה''ב: "לדעתי, זה לא הולך להיות שקט-אי אפשר לצפות לכך. אין מהפכות חלקות ושקטות"

"אזורינו עובר תקופת מעבר היסטורית. זה בלתי הפיך וזה קרה בצורה די טבעית וללא התערבות חיצונית. זה תהליך פנימי ממש. האזרחים כעת דורשים עוד ועוד. יש אינטראקציה עצומה בין מדינות. נורא חשוב לא להשתמש בכוח בתהליך הזה. חשוב שהמנהיגים יובילו את השינוי במקום שיאלצו לשנות בכוח", כך אמר היום אלי באבז'אן, המשנה לראש ממשלת טורקיה, בפאנל שעסק באביב הערבי במסגרת כנס דאבוס.

ד''ר רוברט אורמט, סגן שר האנרגיה של ארה''ב, אמר כי"לדעתי, זה לא הולך להיות שקט-אי אפשר לצפות לכך. אין מהפכות חלקות ושקטות. מה שחשוב שהאזרחים של אותן מדינות מראים שהם רוצים כבוד, שהם דורשים תשומת לב וזכויות ואפשרות להתבטא ולכן זה תהליך חיובי ועלינו לתמוך בתהליך".

פרופ' מוחמד בוליף, שר האוצר המרוקאי אמר בפאנל כי "המקרה המרוקאי הוא ממש יוצא מהכלל - המלך הבין מבעוד מועד מה שקורה ויזם את השינויים. הפגנות ללא אלימות הן תמיד חיוביות. התחלנו עם רפורמות אבל הן טרם הסתיימו. רפורמות לא מושלמות אף פעם ולא רואים את התוצאות בין לילה. בכל זאת, הרפורמות חיוביות".

מוסטפה נאבלי, נגיד הבנק המרכזי הטוניסאי: "לפני שנה, כאשר התפרצה המהפכה, היינו כחולמים. אז היינו בעננים. עכשיו אנו חולמים אבל עם הרגליים בקרקע. בחירות הן רק חלק אחד של דמוקרטיה. יש לנו עוד כברת דרך לעשות. כל המומחים מדגישים את הצורך להתאחד. מה שראינו לאחרונה זה הצבת אלמנטים שמפרידים בינינו. אנו רואים יותר חילוקי דעות בעיקר לכל הקשור לזכויות האישה וזכויות כלליות בכלל. זה תפס יותר מדי משקל בתהליך ולכן הצורך להדגיש את המאחד ולא את המפריד".

אבראהים דאבדוב, מנכ''ל הבנק הלאומי של כווית: "מה שראינו זה בגלל הכלכלה והתעסוקה. אנו חייבים ליצור להם מקומות עבודה ולספק להם הזדמנות לחיים טובים. זה מה שעומד מאחורי האביב הערבי. למשל במצרים, אנו רואים שהצריכה יורדת, ההשקעות יורדות. אני לא אופטימי בטווח הקצר, אבל כן בטווח הארוך. אנו צריכים להתאזר בסבלנות".

"מה שחשוב זה מה שקורה במצרים. מצרים היא המדינה החשובה ביותר - אם מצרים תיפול, שאלוהים יעזור לנו. צריכים לגבש "תוכנית מרשל ערבית" כדי לסייע למצרים".

באבז'אן: "כל מדינה תעבור תקופת מעבר אחרת תלוי בטבע שלה. אך יש כמה עקרונות בסיסיים. ראשית, דמוקרטיה. קרי, רצון העם בא לידי ביטוי. הדבר השני הוא עקרון החוק, שבתי המשפט העובדים. גם זכויות פרטיות וזכויות מיעוטים. חייבים לבטח לאנשים שיחיו איך שהם ירצו ויאמינו במה שהם ירצו. אני לא רוצה לדבר על חילון או מערכת חילונית כי ההגדרות הן שונות. אבל חופש ביטוי -זה הכרחי. אנו לא רוצים להיות מודל לחיקוי. הסיבה שאנו הופכים ליותר משפיעים זה בגלל שאנו דמוקרטיה איסלמית שעובדת וצומחת, מבוססת על שוק חופשי ותחרות. זה שילוב נדיר ולכן אנו הופכים למודל".