ברק: "איראן גרעינית תחזק את ארגוני הטרור"

אבדולאה-ג'אנאי, נציג של איחוד האמירויות: ההנחה היא שהערבים טפשים ולא אחראים שלא יודעים להתנהל ולכן , להם, אסור להחזיק נשק גרעיני

" הסוגיה האיראנית היא מורכבת. כמו כל מדינה מתגרענת היא חייבת להיות בפיקוח. במקרה של איראן, היא חייבת לעמוד בכמה תכתיבים ובכמה דרישות. אני כתבתי בדו''ח שלי שאיראן מבצעת פעילות גרעינית מרחיבה. אנו לא בטוחים שאיראן מדווחת על כל הפעילות הגרעינית שהיא מבצעת ואנו לא בטוחים אם כל הפעילות שלהם היא למטרת שלום", כך אמר אמאנו, מזכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סאב''א), בפאנל בכנס השנתי של ה-WEF בדאבוס בשם "מה יקרה אם איראן משיגה נשק גרעיני".

לדבריו, "בזבזנו מאות שעות כדי לנתח את כל המידע. המידע שבידינו, לפי הניתוח, מראה באופן ברור שישנה פעילות שמיועדת לא רק לצרכים אזרחים. יש דברים מדווחים ויש בוודאות דברים שאינם מדווחים. עם זאת, איראן לא השיגה את היכולות כדי לטפל בדלקים הנדרשים כדי לפתח נשק גרעיני".

"אתם מציירים תמונה לפיה איראן לא רוצה נשק גרעיני, וביום בהיר אחד, היא רוצה ומפתחת. האמת היא שהם תמיד די רצו ולאחרונה הרצון רק הלך וגבר. בסאב''א חייבים להגדיר מה אתם מוכנים לסבול מבחינת היעדר הדיווח ומה לא. אבל הדבר החשוב היא שאם הם יפתחו נשק גרעיני, תתארו מה יהיה המצב במזרח התיכון כאשר חמאס וחיזבאללה יש להם אלפי טילים", אמר ריצ'ארד הס, מומחה עולמי ליחסים בין לאומיים ונשיא "COUNCIL OF FOREIGN RELATIONS".

"ברור שניהול המשבר במזרח התיכון יעשה הרבה יותר בעייתי עם איראן גרעינית. יתרה מזו, ברור לכולנו שאם הם מפתחים נשק גרעיני, זה לא יעצור שם. מנהיגים כמו צ'אבס בוונצואלה ירצו גם. זה לא יהיה סוף הסיפור", הוסיף הס.

ברק: האיראנים הרבה יותר מתוחכמים

אבדולאה-ג'אנאי, נציג של איחוד האמירויות, אמר בפאנל כי "יש גם עוד סוגיה: ישנן עוד מדינות שיש להם נשק גרעיני. כמו ארה''ב. כולם חיים עם זה בשלום. מדוע? כי כולם אומרים: האמריקנים אנשים חכמים וזהירים ולא יתנו לאף אחד למות. לכן, ההנחה היא שהערבים טפשים ולא אחראים שלא יודעים להתנהל ולכן , להם, אסור להחזיק נשק גרעיני. כמובן שאני מתנגד לאמירה כזו".

"דבר אחרון, אתה לא יכול לבחור את השכנים שלך. הם יהיו ונותרו השכנים שלנו. ישנה שאלה נוספת: למה לישראל מותר להחזיק נשק ולאיראנים לא? אני אומר לכם שהערבים לא רוצים מלחמה. ישנם שינויים מאוד מהותיים בעולם הערבי שלפיהם ישראל כבר לא תהיה הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון".

אהוד ברק, שר הביטחון, אמר כי "הדוח האחרון של סאב''א שם קץ לכל הספקולציות: איראן אכן רוצה נשק גרעיני לצורכים צבאיים. הם מוכנים לשקר כדי להשיג נשק גרעיני. זה אתגר לכל העולם. זה עשוי לקחת עוד קצת זמן. זה יהפוך לסוף של כל משטר של אי פיזור נשק גרעיני. זה יהפוך לסיוט עבור כולם. זה ברור שהם ישנו את התנהלות שלהם וזה ישפיע על כל פינה ופינה של המזרח התיכון וזה יחזק מאוד את הארגונים הטרוריסטים".

לדבריו, "הדברים הם לא כל כך פשוטים. זה לא עניין של קו אדום, איפה הם נמצאים, לפני או אחרי. האיראנים המציאו את השחמט והם בהחלט אסטרטגים טובים. הם הרבה יותר מתוחכמים. הם יתחילו עם עניין פיתוח הנשק, רק כאשר הם יהיו בטוחים שהם במצב שאף אחד לא יכול לעצור אותם".

אמאנו: "אנו נעשה הכול מה שנדרש כדי למנוע פיזור נשק גרעיני. יש לנו דאגות. ביקשנו מהאיראנים שיבהירו את הדברים. הסברנו לאיראן שהיא צריכה לספק תשובות".

"למה לישראל מותר ולמצרים אסור? אם יש לאחד, לכל השאר אסור? חשוב לזכור כי אי אפשר לעשות את מה שהשר הישראלי ליברמן רוצה ואומר שצריך לעשותף למחוק אותם. אנו נחייה איתם והם ימשיכו להיות השכנים שלנו" תהה שוב הנציג מהאיחוד האמירויות.

"הפתרון היחיד לסכסוך עם הפלשתינים הוא שתי מדינות לשני עמים. אבל אסור להיות נאיבים: זה לא שאם הסיפור שאיראן תיפתר אנו נתחבק והכול בסדר. הסכסוך שלנו עם הפלשתינים לא קשור ולא מסביר ולא התחיל את ההתגרענות האיראנית. זה תירוץ ודרך לחמם את הרחוב הערבי. העולם ערבי חייב לקחת את הסיכון של איראן. כמובן, ששלום עם הפלשתינים לא יזיק" אמר ברק.

"יש הסכמה די רחבה לגבי הטלת סנקציות וצריכים להגביר את הלחץ ואת הקצב. צריכים פשוט לסנדל את הבנק המרכזי האיראני ולחסום מהם את יכולת הסליקה בעולם. פשוט לסגור עליהם" אמר ברק. "חייבים להגביר את הלחץ לפני שהם מגיעים לאזור האל חזור - כך גם נוכל להימנע מצעדים קשים יותר. כל עוד נגביר את הסנקציות הללו נוכל להימנע מדברים קשים יותר. אחרת, איראן תהפוך לפאקיסטן".